بحران آلودگی آب

کد مطلب: 1277

گزارش جدید بانک جهانی نشان می‌دهد كه جهان درحال مواجه با بحران «نامرئی» كیفیت آب است. اگرچه کمبود آب موضوعی است که در میان نگرانی‌های مربوط به گرم‌شدن کره‌زمین، بیشتر عمومی و منتشر شده است، اما آلاینده‌های موجود در منابع آب ما ممکن است یکی دیگر از مشکلات قابل‌توجهی باشد که نیاز به توجه فوری دارد.

کیفیت آب پایین ناشی از تغییرات آب‌وهوایی و افزایش شدید جمعیت جهانی، عواقب تضعیف‌کننده بسیاری دارد. به‌خطرانداختن سلامتی انسان، امکان تکثیر بیماری‌ها و همچنین جلوگیری از رشد موادغذایی و انسداد شریان‌های اقتصاد ملی و بین‌المللی از آن جمله است. درنتیجه، بانک جهانی درحال ترغیب دولت‌های سراسر جهان برای اقدام لازم است.

یک مطالعه جامع

گزارش اخیرا منتشرشده، شامل بزرگترین مطالعه تاکنون انجام‌شده درمورد منابع آب جهانی است. تکنیک‌های نوآورانه نظارت بر کیفیت آب (https://ilmt.co/PL/ZW9V)، به نویسندگان این امکان را می‌دهد که چگونگی اثر مخلوطی از باکتری‌ها، موادشیمیایی، پلاستیک و فاضلاب بر ترکیب آب و جلوگیری از مزایای تغذیه‌ای آن را تحلیل کنند.

محققان با استفاده از تجهیزات تصویربرداری ماهواره‌ای و هوش مصنوعی، مناطقی با آلودگی قابل‌توجه پلاستیک و شکوفه‌های جلبک-سبز را بررسی و نتایج آنها را با کمک جدیدترین فناوری تفسیر کردند. یک متریک خاص که برای تعیین کیفیت آب از آنها استفاده کردند، تقاضای اکسیژن بیولوژیکی (BOD) است که میزان اکسیژن را دربرابر آلاینده‌های آلی موجود در نمونه‌های آب مقایسه می‌کند. نتایج در این زمینه دلگرم‌کننده نبود.

همه در معرض خطر هستند

تحقیقات نشان داد که هر دو کشورهای ثروتمند و فقیر مستعد ابتلا به سطح خطرناک کیفیت آب پایین، به دلایل مختلف هستند. افزایش سطح جمعیت و وقایع شدید آب‌وهوایی، منابع آب در کشورهای جهان را تحت فشار قرار می‌دهد، و البته آلاینده‌های موجود در نمونه‌های آزمایش‌شده تفاوت معنی‌داری دارند. به‌عنوان‌مثال، در کشورهای درحال‌توسعه، شیوه‌های نامناسب فاضلاب و استانداردهای بهداشتی ضعیف بدان معنی است که باکتری‌های مدفوعی عامل اصلی آلودگی هستند. بااین‌حال، با افزایش ثروت ملی و بهبود استانداردهای کلی، کشاورزی بزرگترین مقصر این امر است، با شسته‌شدن کودهای مورد استفاده به داخل آبراهه‌ها و برهم‌زدن اکوسیستم‌های طبیعی با عدم تعادل آمونیاک و ازت.

عواقب ویرانگر

عواقب این آب بی‌کیفیت بسیار قابل‌توجه است. از یک‌طرف، منابع آشامیدنی ناپاک می‌تواند سلامت عمومی را به‌خطر اندازد، به‌خصوص در کشورهای فقیرنشین که برای مقابله با عواقب آن مجهز نیستند. درهمین‌حال، آب بیش‌ازحد شور، موجب کاهش تولید محصول می‌شود، و نگرانی‌های مربوط به امنیت غذایی را تشدید می‌کند. این مطالعه همچنین نشان داد که تولید ناخالص ملی به دلیل تاثیر آب آلوده بر کشاورزی، اکوسیستم‌ها و بهداشت، می‌تواند تا 33 درصد کاهش یابد.

دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی گفت: «كاهش كیفیت آب باعث كاهش رشد اقتصادی، بدترشدن شرایط سلامتی، كاهش تولید موادغذایی و تشدید فقر در بسیاری از كشورها می‌شود.» وی همچنین افزود «دولت‌ها باید اقدامات فوری را برای کمک به مقابله با آلودگی آب انجام دهند تا کشورها بتوانند با شیوه‌های عادلانه و سازگار با محیط‌زیست با سرعت بیشتری رشد کنند.»

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.