شناسایی مضرات و خطرات جلبک‌های سبز-آبی

کد مطلب: 1285

جلبک سبز-آبی چقدر خطرناک است؟

جلبک‌های سبز-آبی یکی از پارامترهای رایجی است که می‌توان با استفاده از تجهیزات پایش آب آن را آزمایش کرد. این آلاینده آب می‌تواند تاثیر شدیدی بر اکوسیستم‌ها و زندگی گیاهان و جانوران داشته باشد. در ادامه با جزییات توضیح می‌دهیم که جلبک‌های سبز-آبی چقدر خطرناک‌اند، و چرا ردیابی آنها بسیار مهم است.

 

 

جلبک سبز-آبی چیست؟

جلبک‌های سبز-آبی باکتری‌های فتوسنتزکننده‌ هستند که می‌توانند در آب شیرین و دریا توسعه یابند. غالبا در بخش‌های با حرکت آهسته آب، مانند حوضچه‌ها، دریاچه‌ها و برخی از جوی‌ها وجود دارند، جایی که آب آن گرم و غنی از مواد مغذی است.

در بیشتر موارد، رشد جلبک‌های سبز-آبی بسیار آسان بوده و روی سطح آب شناورند. غالبا بوی نامطبوعی تولید می‌کنند و می‌توانند لایه‌ای در سطح که به شکوفه‌های جلبک معروف است، تشکیل دهند. ظاهر جلبک‌های سبز قابل مشاهده، کاملا مشخص است، اما لازم به ذکر است که همیشه علائم قابل‌مشاهده‌‍ مبنی بر حضور باکتری وجود ندارد. این مسئله انجام آزمایش منظم را ضرورت می‌بخشد.

 

 

چرا جلبک سبز-آبی مضر یا خطرناک است ؟

در طول تابستان، جلبک‌های سبز-آبی اغلب مورد توجهند و علائم هشداردهنده شیوع آن به‌طور مرتب در اطراف آب‌ها ظاهر می‌شود. این هشدارها معمولا به‌طور جداگانه‌ای به صاحبان سگ‌ها داده می‌شود و از آنها خواسته می‌شود که به‌دلیل سمی‌بودن این ماده، از حیوانات خانگی خود مراقبت‌های بیشتری انجام دهند.

در ماه‌های گرم سال جلبک‌های سبز-آبی رایج‌تر هستند و زمانی‌که صاحبان سگ‌ها، آنها را برای پیاده‌روی می‌برند، سگ‌ها گاهی اوقات برای احیای بدنشان از این آب‌ها می‌نوشند، جلبک‌های موجود در آببرای سگ‌ها و سایر حیوانات بسیار سمی بوده و می‌تواند در طی 15 دقیقه حیوان را از پا در بیاورد.

درحال‌حاضر تعداد زیادی مقالات خبری در مورد شیوع جلبک‌های سبز-آبی در سراسر جهان وجود دارد، و مطمئنا هنگام زندگی در مناطقی با حیوانات کوچک -یا مکان‌هایی که پیاده‌روی سگ‌ها معمول است- باید به دنبال آن باشید.

 

 

فقط در ایران نیست که جلبک‌های سبز-آبی به‌عنوان یک مسئله مطرح هستند. شیوع این باکتری در مناطق مختلف در سراسر جهان تهدیدی جدی محسوب می‌شود. به‌تازگی، چشمه یادبود کاپیتان کوک در استرالیا (در تصویر بالا) به‌دلیل ترس از اینکه این چشمه با قدرت زیاد باعث افزایش سطح جلبک‌های سبز-آبی شود‌، آن را تعطیل کردند. علاوه‌براین، در دریاچه پینتو (در کالیفرنیا)، سد Windamere، دریاچه Eppalock، ذخیره‌گاه Laanecoorie، ذخیره‌گاه Tullaroop، تالاب Hepburn، تالاب Blampieds و تالاب Gum و بسیاری از دریاچه‌ها، ذخیره‌گا‌ه‌ها و رودخانه‌های دیگر در جهان نیز از مشکلات جلبک سبز-آبی در این مناطق تنها در چند ماه گذشته خبر داده‌اند. این‌ها نشان می‌دهد که این آلاینده در سراسر جهان چقدر شیوع دارد و تهدید بالقوه‌ای که این باکتری ایجاد می‌کند وجود دارد.

 

سایر خطرات

جلبک‌های سبز-آبی خطرات دیگری را نیز در مورد حیات اکوسیستم‌ها و محیط‌زیست به‌وجود می‌آورند، که ممکن است همیشه به آسانی قابل شناسایی نباشند.

این واقعیت وجود دارد که این جلبک‌ها توسط هیچ گونه دیگری خورده نمی‌شوند و بدون انجام مراقبت‌های لازم جلبک‌های سبز همچنان به رشد خود ادامه داده و در سراسر بخش‌های آبی پخش می‌شوند. اثرات این کار بی‌شمار است.

توده فیزیکی انبوه از جلبک‌های سبز-آبی بر روی آب می‌تواند مانع نفوذ نور خورشید و اکسیژن محلول شودوتأثیر گسترده‌ای روی گیاهانی که به نور خورشید برای فتوسنتز نیاز دارند، داشته باشد. با گذشت زمان، این مورد می‌تواند تأثیر چشمگیری بر موجودات آبزی داشته و به یک موضوع جدی برای اکوسیستم به‌عنوان یک کل، تبدیل شود.

علاوه‌‌بر‌این، هنگامی‌که جلبک‌های سبز-آبی از بین می‌روند، سلول‌های باکتری در آب فرو رفته و توسط میکروب‌ها تجزیه می‌شوند. این فرایند نیاز به اکسیژن دارد و منجر به کاهش غلظت کلی اکسیژن در آب می‌شود که می‌تواند تأثیر منفی بر حیات ماهی و سایر آبزیان داشته باشد.

 

آیا جلبک‌های سبز-آبی برای انسان خطرناک هستند؟

جلبک‌های سبز-آبی برای انسان‌هایی که مستقیما در معرض آن هستند یا آنها را مصرف می‌کنند، خطراتی ایجاد می‌کند. علائم این بیماری شامل تحریک پوست و مخاط، علائم شبه آنفولانزا و بیماری‌های دستگاه گوارش است. موارد جدی می‌تواند شامل تشنج، نارسایی کبدی، حتی اختلال تنفسی باشد، اگرچه این موارد نادر است. در صورت مشاهده این موارد، فورا به مراقبت‌های تخصصی مراجعه کنید.

 

 

پایش جلبک‌های سبز-آبی

پایش سطوح جلبک‌های سبز-آبی با استفاده از تجهیزات آزمایش آب، شناسایی و اقدام مربوطه را آسان می‌کند، قبل از این که آسیب جدی به اکوسیستم‌ها، حیوانات و موجودات دیگر وارد کند. در ماه‌های گرم، این مورد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا درجه حرارت باعث می‌شود باکتری‌ها رشد بیشتری پیدا کنند.

جلبک‌های سبز-آبی را می‌توان با استفاده از سنسور جلبک سبز-آبی که یک الکترود نوری اختیاری است، به‌راحتی و در مسافت طولانی پایش کرد. پایش جلبک‌های سبز-آبی برای بسیاری از افراد در سراسر جهان از اولویت‌های مهم است.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.