قابل تشخیص بودن ۴۰۰ بیماری ژنتیکی در کشور

کد مطلب: 1324

دکتر محمود تولایی، رئیس انجمن ژنتیک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا به پیشرفت کشور در حوزه ژنتیک اشاره کرد و گفت:

سندرم داون از جمله بیماری‌های ژنتیکی است که با توجه به پیشرفت‌های انجام شده در علوم پزشکی کشور، قابل تشخیص شده است. وی عقب‌ماندگی‌های مختلف از جمله ذهنی را از دیگر بیماری‌های ژنتیکی اعلام کرد و ادامه داد: این بیماری در سال‌های گذشته در کشور شایع بودند اما امروزه در پرتو توسعه دانش و ارائه خدمات مناسب ژنتیکی، بروز این بیماری‌ها به حد قابل‌قبولی رسیده است. با پیشرفت‌های کشور، می‌توان خدمات مناسب‌تری با آنان ارائه کرد تا زمینه کنترل و کاهش بیماری‌های ژنتیکی در کشور فراهم شود. اکنون نزدیک به ۴۰۰ بیماری ژنتیکی در کشور قابل تشخیص است.

تولایی به وجود مراکز تحقیقاتی پزشکی پیشرفته در کشور اشاره کرد و افزود: ما امروزه در حوزه پژوهش‌های مولکولی، زیستی و ژنتیک از استادان برجسته‌ای برخوردار هستیم که در مراکز تحقیقاتی پیشرفته دنیا فعالیت کردند و از توان علمی آنان می‌توان برای فرصت‌آفرینی، بهره‌های بیشتری برد. وی با طرح این سوال که چرا نباید ده‌ها پژوهشگاه مانند رویان در کشور داشته باشیم، گفت: با وجود نیروهای متخصص و مجرب، انجام فعالیت‌های پژوهشی در زمینه‌هایی مانند مولکولی، زیستی و ژنتیک و تولید مقالات علمی متعدد، باید مجموعه‌های موفق فراوانی در کشور داشته باشیم تا محصول و دستاوردهای آنان، مشکلات امروز جامعه را برطرف کند. ما نباید از کمبود پژوهشگاه‌هایی مانند رویان رنج ببریم، بلکه باید پژوهشگاه‌هایی متعددی در این سطح در کشور داشته باشیم تا خدمات مطلوب درمانی به مردم ارائه شود.

 

بیشتر بخوانید:  حدود ۴۰۰ بیماری ژنتیکی در کشور قابل تشخیص است

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.