مدیریت بحران‌های بیولوژیک - 4

استراتژی ملی برای مقابله با تهدیدات و تروریسم بیولوژیکی در انگلستان

کد مطلب: 136
  • استراتژی ملی برای مقابله با تهدیدات و تروریسم بیولوژیکی در انگلستان

امنیت و ایمنی بیولوژیک در انگلستان

کار و تحقیق در مورد عوامل بیولوژیک مانند کار با پاتوژن‌ها در آزمایشگاه برای تضمین اینکه جامعه جهانی از یک مجموعه ابزار قوی -مانند داروها، تشخیص‌گرها و واکسن‌ها- برای مقابله با هرگونه تهدید ناشی از بیماری‌های واگیر، بهره‌مند شوند، ضروری است. تحقیق در مورد عوامل واگیر برای توسعه و دسترسی سلامت عمومی و ابزارهای پزشکی که برای کشف، تشخیص، تصدیق و واکنش به شیوع بیماری واگیر با منشا طبیعی و انسانی/ عمدی موردنیاز است، ضروری است. همزمان، گسترش زیرساخت‌ها و منابع اختصاصی برای کار با عوامل بیولوژیک، نگرانی‌ها را در ارتباط با نیاز برای تامین امنیت و ایمنی بیولوژیکی مناسب جهت پشتیبانی از محققان و جامعه افزایش داده است. امنیت بیولوژیک به منظور ایمن‌سازی عوامل واگیر در برابر آن‌هایی که از این عوامل به طور عمد برای آسیب به مردم، حیوانات، گیاهان و یا محیط زیست استفاده می‌کنند، مهم است.

 

قابلیت‌های انگلستان در امنیت و ایمنی بیولوژیک

 

اقدامات مورد سنجش انگلستان

* فهرستی از پاتوژن‌ها و سموم خطرناک ثبت شده است.

* تعداد دقیق امکانات برای ایمن‌سازی، پایش و نگهداری از این پاتوژن‌ها و سموم خطرناک شناسایی شده است.

* پروتکل‌های درجا (In place Protocol) برای پایش مجموعه‌های پاتوژن‌ها و سموم خطرناک وجود دارد.

* در آزمایشگاه‌های زیرنظر بخش‌هایی مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) و...، ارزیابی‌های ایمنی و امنیت بیولوژیکی انجام می‌شود.

 

چارچوب امنیت بیولوژیک

در انگلستان امنیت و ایمنی بیولوژیک توسط دو اداره دولتی مختلف رسیدگی می‌شود و هر دو مورد دارای روش‌های کنترل و برنامه اقدام خاص خود هستند. برای امنیت بیولوژیک، امکانات دارای التزام قانونی تحت قانون ضدتروریسم، جرم و امنیت‌ (ATCSA) در سال 2001 برای اعلام به وزارت داخله هستند. در مورد آن‌هایی که پاتوژن و سموم فهرست 5 را در دست دارند، این یک آگاه‌سازی به جای یک سیستم اجازه‌محور است. فهرست 5، فهرستی از پاتوژن‌ها و سموم تقسیم شده به 3 دسته امنیتی مختلف است.

اداره امنیت ملی مقابله با تروریسم (NaCTSO) و مشاوران امنیت مقابله با تروریسم (CTSA) دارای مسئولیت برای بررسی روش‌های امنیت فیزیکی مرتبط با اقدامات خرابکارانه در آزمایشگاه‌هایی که مواد فهرست 5 را در دست دارند، هستند.

CTSAها ماموران پلیس متخصص آموزش‌‌‌دیده برای آگاه‌سازی و مشاوره به تجارت‌ها و سازمان‌هایی که ممکن است در معرض ریسک ناشی از تروریسم در ایمنی و امنیت بنیادها، پرسنل و سرمایه‌ها باشند، هستند. یک سند راهنمای طبقه‌بندی‌شده برای CTSAها به منظور حفظ استحکام ملی در دسترس است. برای نقض‌های غیرخرابکارانه مانند بلایای طبیعی یا تصادفی، آیین‌نامه‌های ایمنی منتشر شده است و برای حوادث بزرگ، اصول همکاری مشترک خدمات اضطراری (JESIP) که راهنمای واکنش‌های هماهنگ مسئولان محلی/ خدمات اضطراری هستند، توسعه یافته است. حمل‌ونقل سموم و پاتوژن‌های خطرناک  با آیین‌نامه‌های حمل کالاهای خطرناک ‌(CDG) انگلستان و موافقت‌نامه بین‌المللی Dangereux Routier  (:ADR مقررات اروپا در مورد حمل‌ونقل بین‌المللی کالاهای خطرناک در جاده) پوشش داده می‌شود.

هر منطقه‌ای باید دارای فهرستی از افراد معین که دارای دسترسی به مواد فهرست 5 هستند، باشد. ATCSA  به ماموران اصلی پلیس جهت دیدن فهرستی از افراد با دسترسی به مواد فهرست 5 و دسترسی به مجوزها امکان می‌دهد. این قانون به شکل موثری توسط CTSAها اجرا می‌شود و ATCSA می‌تواند امکانی را برای بررسی افرادی که منکر دسترسی به مواد و یا مجوزها می‌شوند و یا مرتبط با آن‌ها هستند، فراهم کند. پایش حداقل با یک بازدید سالانه از طرف CTSA محلی انجام می‌شود.

هر موسسه/ آزمایشگاه به منظور آموزش کارکنان امنیت بیولوژیکی خود برای بهره‌مندی از الزامات ATCSA با توجه به امنیت شخصی، مسئول است. این آموزش زیرنظر ATCSA اجباری نیست، اما روش‌های امنیتی هر موسسه/ آزمایشگاه توسط CTSAها در بازبینی سالانه به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

چارچوب ایمنی بیولوژیکی

کار با پاتوژن‌ها تحت پوشش سه دسته از مقرراتی که مرتبط با ایمنی بیولوژیک است، صورت می‌گیرد؛ مقررات ارگانیزم‌های دستکاری‌شده ژنتیکی (GMO) سال 2014، آیین‌نامه‌های کنترل مواد خطرناک برای سلامت (COSHH) سال 2002 و آیین‌نامه سلامت و ایمنی پاتوژن‌ها‌ (SAPO) سال 2008. برمبنای این قوانین، بررسی دقیق توسط مدیر اجرایی سلامت و ایمنی (HSE) صورت می‌گیرد که همه تسهیلات و امکانات (با تمرکز ویژه بر مواردی که پاتوژن‌های گروه خطر 4 را در دست دارند) را که با پاتوژن‌ها کار می‌کنند، دربر می‌گیرد. همچنین یک بازرس ویژه سایت و بازدیدهای منظم (حداقل دو بار در سال) مطابق با یک برنامه مداخله موافقت‌شده، صورت می‌گیرد. تسهیلاتی که با پاتوژن‌های گروه خطر 3 (HG3) کار می‌کنند، بازدیدهای معمول هر 4 یا 5 سال انجام می‌شود.

HSE دارای دستور کار بازرسی‌ها و مداخلات پیشگیرانه در تسهیلاتی که در حال کار با پاتوژن‌های خطرناک هستند، است. علاوه بر این، هر سه آیین‌نامه ایمنی بیولوژیکی -اگر نقض محدود نگه داشتن یا یک رخداد خطرناک وجود داشته باشد- یک الزام قانونی برای آگاه‌سازی و اعلان HSE ایجاد می‌کند. هرگونه نقض آیین‌نامه‌ها توسط HSE اقدام و پیگیری می‌شود.

 

آموزش

یک قانون ایمنی، آموزش مناسب کارکنان درباره سلامت و ایمنی در قانون کار، آیین‌نامه‌های مدیریت سلامت و ایمنی در کار و آیین‌نامه‌های کنترل مواد خطرناک برای سلامت (COSHH) را پوشش می‌دهد. این آیین‌نامه‌ها کار با ارگانیزم‌های دستکاری‌شده ژنتیکی را که به صورت طبیعی در مورد پاتوژن‌های انسانی و پاتوژن‌های مخصوص حیوانات رخ می‌دهد، دربرمی‌گیرد. همه این آیین‌نامه‌ها کاملا اجرایی شده است. همچنین یک راه متناسب در بخش میکروبیولوژی گنجانده شده است و HSE استانداردهای بالای آموزش و مدیریت شایسته تسهیلاتی را که در سطوح بالای محدودیت کار می‌کنند، اعمال می‌کند. استاندارد مشترک در این مورد وجود ندارد، اما HSE انتظار دارد یک ارتباط متناسب بین سطح خطر و اندازه‌ای که روش‌های ایمنی بیولوژیک در آن آزمایش شده است، وجود داشته باشد.

راهنما در آموزش پرسنل برای کار با پاتوژن‌های خطرناک، راهنماهای زیادی از موسسات و نهادهای حرفه‌ای مختلف در دسترس است، اما یک استاندارد مشترک در سراسر انگلستان وجود ندارد، [اما این امری بدیهی و قطعی است که] هر کارمندی که با مواد گروه خطر 4 کار می‌کند باید از سطح مشخص از ارزیابی و نظارت دولت برخوردار شوند.

دستور کار قابل شناسایی مشخص و آماده که توسط HSE برای آموزش و آموزش‌دهندگان سازماندهی شده، وجود ندارد. با این وجود، HSE در تلاش برای اقدام از طریق نهادهای حرفه‌ای و واسطه‌های دیگر برای دستیابی به چنین هدفی است. نمونه‌هایی از این مورد، مشارکت HSE برای دوره‌های آموزشی سطح 3 با اجرا توسط سلامت عمومی انگلستان و موسسه برای ایمنی در تحقیق و تکنولوژی (ISTR) است. HSE در دوره‌های آموزشی برای CTSAها نیز مشارکت دارد.

 

ارزیابی ایمنی بیولوژیکی و امنیت بیولوژیکی در انگلستان

 

ارزیابی داخلی

* تاکید بیش از حد و جزئیات در این بسته اقدام در مقایسه با بقیه باید تمرکز مساوی داشته باشد.

* واکنش، قوانین در انگلستان را منعکس می‌کند که بین امنیت بیولوژیکی و ایمنی بیولوژیکی تقسیم شده است.

 

ارزیابی خارجی

* ترکیب ایمنی بیولوژیکی و امنیت بیولوژیکی سودمند در نظر گرفته شده، زیرا به عنوان مثال، توسعه علمی جامعه را در یک روش مثبت بهبود می‌بخشد. تمرکز بیشتری روی امنیت بیولوژیکی شده است، نه ایمنی بیولوژیکی. توصیه شده عناصر بیشتری به ایمنی بیولوژیکی اضافه شود.

* نیاز برای تضمین اینکه پرسنل آموزش لازم را دارا باشند. توصیه شده که عنصر توسعه نیروی کار یا درک اینکه چگونه نیازهای مهم توسعه نیروی کار را به صورت پیوسته در بسته‌های اقدام در نظر بگیریم، اضافه شود.

* بررسی اضافه کردن یک سئوال در مورد اینکه چگونه انگیزش و وفاداری سنجش شود؛ وفاداری به کارفرما، وفاداری به علم؟

* بررسی اضافه کردن یک سئوال در مورد آموزش/ آگاهی کلی از موضوعات امنیت بیولوژیکی.

* آیا می‌توانیم عنصر سازگاری (SOPs: ارزیابی‌های ریسک) را اضافه کنیم؟ برای مثال، چه مکانیزم‌هایی برای پرسنل به منظور گزارش‌دهی به صورت مستعار در مورد پرسنل دیگر که ممکن است اقدامات مطلوب را انجام ندهد (ممکن است همکاران را در معرض ریسک و خطر قرار دهد)، وجود دارد.

* آیا باید سئوالی در مورد جنبه‌های رفتاری ایمنی بیولوژیکی اضافه شود. برای مثال:

- آیا آزمایشگاه‌ها دارای فرآیند درجا برای بررسی حوادث ایمنی بیولوژیکی/ امنیت بیولوژیکی است؟ آیا مکانیسم‌هایی برای افراد به منظور گزارش نگرانی‌ها در روشی که بحث آزاد را امکان‌پذیر می‌کند، وجود دارد؟ چه تعداد بیماری‌های واگیر با منشا آزمایشگاهی دارای پرسنل آزمایشگاهی باتجربه در سال گذشته ثبت شده است؟

- آیا روسای آزمایشگاه به طور منظم عفونت‌های آزمایشگاهی را بررسی و برنامه‌های واکنش مشترک تهیه می‌کنند؟ آیا رهبران روی ایمنی در آزمایشگاه و کاهش عفونت‌ها تمرکز دارند و در این صورت انگیزه آنها برای انجام آن چیست؟

- آیا فرآیند درجا برای اطلاع از حوادث و تضمین اینکه موضوعات شناسایی شده و به شکل مطلوبی اداره می‌شود با پیگیری برای اجرای تغییرات لازم، وجود دارد؟

* بررسی جداسازی «امنیت بیولوژیکی» و «ایمنی بیولوژیکی» در آزمایشگاه

* پیشنهاد روش‌های جدید

- آیا مقررات مخصوص درجا برای در نظر گرفتن امنیت بیولوژیکی/ معرفی عمدی وجود دارد؟

- آیا مشاوره غیرتنبیهی آزاد با پایش‌گران امنیت بیولوژیکی وجود دارد؟

- آیا ارزیابی‌های ریسک ایمنی بیولوژیکی برای پروتکل‌های جدید شامل غیرفعال‌سازی پاتوژن موردنیاز است؟

- آیا مستندات صلاحیت ایمنی بیولوژیکی برای پرسنل آزمایشگاهی که با پاتوژن‌های با ریسک بالا کار می‌کنند، وجود دارد؟

 

CONTEST؛ استراتژی انگلستان برای مقابله با تروریسم بیولوژیکی

استراتژی انگلستان برای واکنش به تهدیدات ناشی از استفاده از سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و حتی هسته‌ای (CBRN) به نام CONTEST شناخته شده است. CONTEST توضیح می‌دهد که چگونه سازمان‌های تروریستی حال حاضر از سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژی و حتی هسته‌ای (CBRN) استفاده می‌کنند. در دسترس بودن اطلاعات در اینترنت، تغییر فناوری و سرقت و قاچاق مواد CBRN، این امکان را واقعی‌تر از گذشته می‌کند. این سند توسط اداره امنیت و مقابله با تروریسم در وزارت کشور تهیه شده است. هدف این استراتژی، کاهش احتمال حملات CBRN و در صورت بروز حملات، واکنش سریع برای کاهش آسیب و ترمیم اعتماد عمومی است.

 

بخش اول:  مفاد استراتژیک

استراتژی امنیت ملی انگلستان، تروریسم بین‌المللی را به عنوان مهم‌ترین تهدید فوری برای امنیت انگلستان شناسایی می‌کند. این استراتژی، واکنش استراتژیک مقابله با تروریسم دولت است. مقابله با تروریسم CBRN نیاز به فعالیت در هر چهار جریان کاری زیر دارد:

* پیشگیری: توقف تروریست شدن افراد یا پشتیبانی از افراط‌کاری‌های سخت

* پیگیری: توقف حملات تروریستی

* پشتیبانی: تقویت پشتیبانی در برابر حمله تروریستی

* آمادگی: در جایی که حملات نمی‌تواند متوقف شود، کاهش اثرات آن‌ها انجام شود.

این استراتژی براساس مجموعه‌ای از اصول است که آموخته­‌های ناشی از تجربیات تروریستی را منعکس می‌کند:

* پشتیبانی از حقوق انسانی به عنوان هسته اقدامات مقابله با تروریسم در کشور و خارج از آن است.

* واکنش به تروریسم بر اساس قوانین خواهد بود.

* تعقیب قانونی آن‌هایی که مسئول حملات تروریستی در کشور هستند.

* توجه به دلایل و نیز علائم تروریسم

* کاهش حمایت برای تروریسم و جلوگیری از تبدیل مردم به تروریست حیاتی است.

* این استراتژی باید در برابر تهدیداتی که می‌تواند با تکامل تکنولوژی ایجاد شود، پاسخگو باشد.

* مشارکت‌ها در این کشور و خارج برای موفقیت ضروری است.

* تهدیدی که در حورزه بین‌المللی مطرح است، کشور وابسته به متحدان خود مانند ایالات متحده است.

 

مواد بیولوژیکی

سلاح‌های بیولوژیکی ممکن است برای حمله به مردم یا زیرساخت‌ها (مانند ذخایر آب و غذا) استفاده شود. «سیا‌ه‌زخم» در جنگ جهانی اول به عنوان ابزاری برای آلوده کردن غذای حیوانات توسعه و آزمایش شد که برای حمله به انسان‌ها نیز می‌تواند توسعه یابد. انتشار تصادفی اسپورهای سیاه‌زخم از یک آزمایشگاه تحقیقاتی ارتش در اتحادیه جماهیر شوروی در سال 1979، منجر به کشتن بیش از 60 نفر شد. حملات سیاه‌زخم در ایالات متحده در سال 2001، 5 نفر را کشت و 17 نفر را بیمار کرد. هزینه‌های پاکسازی نیز قابل توجه بود.

چهار عامل ریسک دستیابی تروریست‌ها به سلاح‌های بیولوژیکی را افزایش داده است:

* افزایش قابل توجه در دادوستد مواد بیولوژیکی

* دسترسی بیشتر و گسترده‌تر به اطلاعات در مورد تکنولوژی ابزارها و مواد بیولوژیکی و توسعه سلاح‌های بیولوژیکی از طریق اینترنت.

مواد بیولوژیکی به میزان قابل ملاحظه‌ای در علوم پزشکی و تکنولوژی بیولوژیکی برای اهداف قانونی استفاده می‌شود. تولید و استفاده از این مواد به میزان قابل توجهی، ریسک استفاده از آن‌ها را توسط سازمان‌های تروریستی افزایش می‌دهد.

* امنیت اطراف ذخایر مواد بیولوژیکی بخش نظامی یا پزشکی، متغیر و گاهی ناکافی است؛ چراکه با رها کردن مواد آسیب‌پذیر امکان سرقت توسط افراد محلی، مجرمان و نهادهای تروریستی افزایش می‌یابد.

 

بخش دوم: استراتژی برای مقابله با تروریسم بیولوژیکی

در تعیین اولویت برنامه‌ها برای آینده در اهداف استراتژیک، اصول زیر دارای اولویت بالایی است:

* تکمیل برنامه‌های موجود

* حفظ قابلیت‌های فعلی

* توسعه و ارائه قابلیت‌های جدید که دارای اثرات مهم و به‌موقع در کاهش هزینه است.

موفقیت این برنامه‌ها به این معنا است که:

* آن‌هایی که در انجام یک حمله بیولوژیکی مصم هستند از هم پاشیده و به قانون معرفی شوند.

* مواد بیولوژیکی استفاده شده در هر حمله‌ای شناسایی شود.

* مواد، دانش و سایر منابع موردنیاز برای انجام یک حمله بیولوژیکی نمی‌تواند توسط نهادهای تروریستی فراهم شود.

* زیرساخت ملی حیاتی و مکان‌های پرجمعیت در برابر حملات بیولوژیکی محافظت می‌شود.

* در صورت رخداد حادثه، واکنش‌دهندگان اضطراری می‌توانند واکنش سریع، ایمن و موثری را برای کاهش تلفات و زمان بازیابی داشته باشند.

 

اهداف استراتژیک

1- توقف تروریست‌ها از انجام یک حمله

2- جلوگیری از دسترسی تروریست‌ها به مواد بیولوژیکی (حمایت)

3- واکنش سریع و موثر به یک حمله بیولوژیکی و بازیابی هرچه سریع‌تر از اثرات آن‌ها (آمادگی)

 

بخش سوم: ارائه استراتژی مقابله با تروریسم بیولوژیکی

استراتژی مقابله با تروریسم بیولوژیکی شامل بخشی در ارائه، تشریح مدیریت اجرا، حکومت، سرمایه‌گذاری، منابع و مشارکت‌های کلیدی است.

 

3-1- مدیریت اجرا

اجرا در مقابله با تروریسم در موافقت‌نامه خدمات عمومی (PSA) در نظر گرفته می‌شود. PSA براساس چهار جریان کاری اشاره شده در بالا است. در هر مورد، تعدادی دستاوردها پیش­بینی شده، پیشرفت مورد انتظار که با استفاده از شاخص‌های معین اندازه‌گیری می‌شود، وجود دارد.

 

3-2- حکومت

در ساختار امنیت ملی و توسعه بین‌المللی (NSID)، مسئولیت برای موضوعات مرتبط با حفظ امنیت و تاب‌آوری در برابر استفاده تروریست­‌ها از سلاح‌های CBRN برعهده کمیته امنیت ملی، ارتباطات بین‌الملل و توسعه در حفظ امنیت و تاب‌آوری (NSID PSR) (1) به ریاست وزیر کشور است.

 

3-3- ادارات و نهادها: نقش‌ها و مسئولیت‌ها

دفتر کابینه انگلستان

دفتر کابینه مشاوره مستقیم ضدتروریستی برای نخست‌وزیر و دبیرخانه برای کمیته وزیران در امنیت ملی، ارتباطات بین‌الملل و توسعه را فراهم می‌کند و هماهنگی پاسخ بحران دولت از طریق اتاق‌های نشست دفتر کابینه (Cabinet Office Briefing Rooms :COBR) را تسهیل می‌کند. دفتر کابینه بر حساب اطلاعات شخصی و نیز خدمات کمیته مشترک اطلاعات بریتانیا رسیدگی می‌کند که اولویت‌های جمع‌آوری اطلاعات استراتژیک و ارائه ارزیابی‌های اطلاعات استراتژیک را تنظیم می‌کند.

دبیرخانه احتمالات غیرنظامی دفتر کابینه، برنامه قابلیت‌های ملی برای مواجهه با وضعیت‌های اضطراری مانند تروریسم را هماهنگ می‌کند. برنامه قابلیت‌ها برای بهبود توانمندی کشور برای پاسخ به تهدیدات و دیگر خطرات غیرخرابکارانه دیگر، واکنش به یک حمله تروریستی طراحی شده است.

 

مرکز حمایت از زیرساخت‌های ملی (CPNI)

CPNI بخش دولتی مسئول برای مشاوره حفظ امنیت برای صاحبان و اپراتورهای زیرساخت‌های ملی حیاتی (CNI) است که شامل سایت‌هایی که موادی را فراهم می‌کنند که ممکن است در حملات CBRN استفاده شود و سایت‌هایی که ممکن است مورد هدف حملات CBRN قرار گیرد، است. CPNI نزدیک با اداره پلیس امنیت ملی مقابله با تروریسم (NaCTSO) کار می‌کند که یک شبکه ملی از CTSAهای پلیس حرفه‌ای را هماهنگ می‌کند.

 

سازمان کسب و کار، نوآوری و مهارت انگلستان (BIS)

BIS مسئول برخی مجوزهای واردات و صادرات، کنترل و کار نزدیک با سازمان انرژی و تغییر اقلیم (DECC) در انجام تعهدات انگلستان در زمینه مبارزه با تکثیر تسلیحات است.

 

سازمان جوامع و دولت‌های محلی انگلیس (CLG)

CLG حامی دولت مرکزی از مقامات محلی و چارچوب ارائه محلی (ادارات دولتی [GOs]، مشارکت‌های استراتژیک محلی [LSPs] و قراردادهای منطقه‌ای [LAAs] است. CLG همچنین از خدمات آتش‌نشانی و نجات از طریق برنامه تاب‌آوری پشتیبانی می‌کند. CLG با سازمان محیط زیست، غذا و امور روستایی (Defra) و سازمان محیط زیست در زمینه حذف آلودگی و پاکسازی همکاری می‌کند.

 

سازمان انرژی و تغییر اقلیم (DECC)

DECC مسئول تضمین این است که انگلستان به تعهدات خود در زمینه کنوانسیون سلاح‌­های شیمیایی/CWC و کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی و سمی/BTWC پای‌بند است.

 

سازمان محیط زیست، غذا و امور روستایی (Defra)

رهبری سازمان دولتی برای فاز بازیابی از یک حادثه CBRN برعهده Defra است. Defra هماهنگ با خدمات پاکسازی دولتی (GDS) کار می‌کند. Defra مسئول برای سیاست‌ها در مورد سلامت و رفاه حیوانات، ذخایر غذایی، زائدات و خرابی در ذخایر آب و سیستم فاضلاب که ممکن است در نتیجه یک حادثه تروریستی رخ دهد، است. از طریق بازرسی آب آشامیدنی (DWI) و بخش تنظیم ذخایر آب، Defra مسئولیت آگاه‌سازی سایر ذی‌نفعان در مورد وضعیت‌های اضطراری بالقوه و واقعی ذخایر آب و ارائه مشاوره/ پشتیبانی در صورت نیاز برای وزرا، کمپانی‌های آب و واکنش‌دهندگان است.

 

سازمان حمل و نقل (DFT)

DFT از حمل‌ونقل عمومی، حمل‌ونقل تسهیلات و آن‌هایی که در صنعت حمل‌ونقل کار می‌کنند در برابر اقدامات تروریستی از طریق مدیریت امنیت حمل‌ونقل (TRANSEC) پشتیبانی می‌کند.

 

سازمان سلامت (DH)

DH خدمات پزشکی را در یک حادثه تروریستی فراهم می‌کند و منابع خدمات سلامت ملی/NHS در انگلستان را در حادثه اضطراری مهم و پیچیده از طریق مرکز هماهنگی بخش آمادگی اضطراری (Emergency Preparedness Division) کنترل می‌کند.

 

ادارات تفویض شده

وزارت کشور مسئولیت اصلی مدیریت حوادث تروریستی در سراسر بریتانیا بجز ایرلند شمالی را برعهده دارد. وزیر امور خارجه ایرلند شمالی مسئول سیاست‌گذاری و مقابله با تروریسم در ایرلند شمالی است. البته وزارت کشور، زمینه ارتباط دفتر ایرلند شمالی (NIO) را با مشاوره استراتژیک برای پرداختن به تهدیدات تروریسم بین‌المللی را فراهم کرده است. NIO مسئولیت اصلی اداره دولت برای تروریسم CBRN را دارد. اگرچه مسئولیت برای مدیریت پیامدها برعهده ادارات تفویض شده است. ترتیبات لازم برای تسهیل هماهنگی بین بخشی برنامه‌ریزی، واکنش و بازیابی از چنین حوادثی فراهم شده است. این ترتیبات سازگار با مواردی که در ارتباط با حوادثی که روی کل بریتانیا اثر می‌گذارد، است.

دولت اسکاتلند و دولت ولز مسئول برای هماهنگی مدیریت اثرات وسیع‌تر و موضوعات بازیابی در قلمرو خود هستند. همچنین دولت اسکاتلند مسئول سیاست‌گذاری و بررسی‌های جرائم در اسکاتلند و دامنه گسترده‌تر فعالیت‌های لازم به منظور ارائه یک واکنش CBRN موثر در اسکاتلند -برای مثال خدمات آتش‌نشانی و امداد- است.

در ولز، دولت ولز کارهای مربوط به CBRN را از طریق مجمع تاب‌آوری ولز (جایی که برنامه‌ریزی برای پیامدهای یک حمله CBRN در آنجا بررسی می‌شود) پیش می‌برد.

 

سازمان محیط زیست (EA)

EA مسئول حفاظت محیط زیست از آلودگی زمین و آلودگی اتمسفر است. همچنین مسئول تنظیم و ارائه مشاوره و پشتیبانی در موضوعات حذف زائدات است. EA قابلیت پایش حوادث بیولوژیکی را از طریق نمونه‌گیری و آنالیز قابلیت فراهم می‌کند.  

 

سازمان تحقیقات غذا و محیط زیست- خدمات پاکسازی دولت (GDS)

در سال 2009، GDS با تعدادی از نهادها و دارایی‌های Defra برای تشکیل سازمان تحقیقات غذا و محیط زیست (Fera: یک نهاد اجرایی از Defra) ادغام شد. هدف Fera پشتیبانی و توسعه یک زنجیره غذایی پایدار، محیط زیست طبیعی سالم و حمایت از جامعه جهانی در برابر ریسک‌های بیولوژیکی و شیمیایی است. وظیفه آن تهیه مدارک معتبر و قوی، تجزیه‌وتحلیل دقیق و مشاوره حرفه‌ای به دولت، نهادهای بین‌المللی و بخش خصوصی است. به عنوان بخشی از Fera، GDS دارای سه عملکرد مهم است: تهیه مشاوره با کیفیت بالا و راهنما برای آن‌هایی که برای پاکسازی یک حادثه CBRN یا مواد و آیتم­‌های خطرناک (HAZMAT) مهم مسئول هستند، ارزیابی قابلیت کمپانی‌های تخصصی در بخش خصوصی برای انجام عملیات پاکسازی و تضمین اینکه نهادهای مسئول دارای دسترسی به خدمات آن‌ها در زمانی که نیاز افزایش می‌یابد، باشند. در جایی که نیاز باشد، GDS به هماهنگی عملیات پاکسازی نیز کمک می‌کند.

 

سازمان استانداردهای غذایی (FSA)

FSA دارای مسئولیت قانونی برای تامین ایمنی زنجیره غذایی (به غیر از آب شیرین) و مشاوره عمومی در مورد موضوعات ایمنی غذا است. FSA می‌تواند آزمایش، نمونه­‌گیری و تجزیه‌وتحلیل یک منطقه تحت تاثیر مواد خطرناک بالقوه را برای تعیین پیامدهای آن روی زنجیره غذایی و اتخاذ اقدامات ضروری برای حمایت از سلامت عمومی، انجام دهد.

 

اداره امور خارجه و کشورهای مشترک‌المنافع (FCO)

FCO دارای مسئولیت کلی برای ارائه CONTEST به خارج از کشور با ادارات و سازمان‌های دیگر در سراسر کشور است. FCO گروه CONTEST خارج از کشور (OCG) را رهبری می‌کند که مسئول بررسی در کشورها و مناطقی که بیشترین تهدید تروریستی را برای انگلستان و متحدان انگلستان در خارج از کشور مطرح می‌کنند، است.

 

آژانس حفظ سلامت (HPA)

HPA یک آژانس از سازمان سلامت (DH) است با وظیفه قانونی برای:

* حفظ جامعه در برابر بیماری عفونی و سایر خطرات برای سلامت

* جلوگیری از گسترش بیماری عفونی

* ارائه کمک در موضوعات سلامت عمومی به خدمات سلامت ملی (NHS)، سایر واکنش‌دهندگان، ادارات تفویض شده و عموم.

HPA در مورد تهدیدات سلامت عمومی مانند موارد مرتبط با مواد CBRN مشاوره عمومی می‌دهد. HPA همکاری نزدیکی با همتاهای خود در ادارات تفویض شده دارد.

 

مجری سلامت و ایمنی (HSE)

HSE نهاد ملی تنظیمی مسئول برای ارتقای سلامت و ایمنی در کار در کل انگلستان است. HSE در ایجاد استانداردها برای پاک‌سازی در سطوح ایمن لحاظ شده است.

 

بخش توسعه علمی وزارت کشور (HOSDB)

HOSDB مشاوره کارشناسی ارائه می‌کند و از وزارت کشور و همکاران آن در موضوعات مرتبط با علم و تکنولوژی، ایجاد راه‌حل‌های فنی جدید و نوآورانه حمایت می‌کند. HOSDB به وزارت کشور در دستیابی به اهداف استراتژیک آن در سیاست‌گذاری، کاهش جرائم، مقابله با تروریسم، امنیت مرزی و مدیریت شناسایی/ تعیین هویت کمک می‌کند. نمونه‌هایی از کار HOSDB شامل موارد زیر است:

* ارائه دانش فنی: چگونگی تقویت ویدئو و عملیات دوربین‌های مداربسته (CCTV)

* توسعه تکنیک‌ها برای شناسایی و تشخیص مواد بیولوژیکی و شیمیایی

* توسعه تکنیک‌ها برای تامین ایمنی فیزیکی دولت و ساختمان‌های مهم دیگر

* توسعه تکنیک‌ها برای شناسایی سلاح‌ها و مواد منفجرشونده مخفی

* ارزیابی تجهیزات حمایتی و شناسایی CBRN.

 

مرکز مشترک تحلیل تروریسم (JTAC)

JTAC مرکز انگلستان برای تجزیه‌‌وتحلیل و ارزیابی همه منابع تروریسم بین‌المللی است. JTAC سطوح تهدید را تعیین و گزارش تحلیلی موضوعات را به ادارات و نهادهای دولتی ارائه می‌دهد.

 

وزارت دفاع (MOD)

MOD با استفاده از قابلیت نظامی خود به همه جریان‌های کاری CONTEST کمک می‌کند. در وقوع یک حادثه که فراتر از ظرفیت فوری یا قابلیت واکنش غیرنظامی انگلستان است، MOD می‌تواند از طریق کمک نظامی به مسئولان غیرنظامی، پشتیبانی لازم را فراهم آورد.

مرکز مقابله با تروریسم (مرکز CT) به عنوان قطبی برای ایجاد اغلب منابع علم و فناوری در MOD فعالیت می‌کند. در حالی که هدف اولیه این مرکز تمرکز بر نیازمندی‌های MOD است، می‌تواند به سازمان‌های دولتی دیگر که درگیر در مقابله با تروریسم هستند، کمک کنند.

MOD از طریق آزمایشگاه‌های علم و فناوری دفاع (dstl) مشاوره علمی در ارتباط با CBRN ارائه می‌دهد.

 

وزارت دادگستری: مامور ثبت مرگ و میرها

نقش مامور ثبت مرگ‌ومیرها در قانون تعریف شده است. در یک وضعیت اضطراری، این مامورها مسئول شناسایی مرگ‌ومیرها و دلایل و شرایط مرگ هستند؛ آن‌ها تعیین می‌کنند که چه کسانی مرده‌اند، چگونه و چه زمانی و کجا مرگ حادث شده است. در صورتی که این وضعیت اضطراری در بیش از یک بخش گسترش یابد، یک مامور رهبری برای پرداختن به همه مرگ‌و‌میرها تعیین می‌شود.

 

اداره امنیت و مقابله با تروریسم (OSCT)

OSCT در همکاری نزدیک با مامورهای ثبت مرگ‌ومیرها در برنامه‌ریزی برای مرگ‌ومیرهای آلودگی کار می‌کنند.

OSCT به عنوان بخشی از وزارت کشور در مارس 2007 برپا شد که از توسعه، هدایت، اجرا و حکمرانی استراتژی CONTEST انگلستان برای مقابله با تروریسم، حمایت می‌کند. هیات نظارتی CBRNE به ریاست OSCT، هماهنگی کارهای مرتبط با CBRN تحت استراتژی CONTEST در کل ادارت و نهادهای دولت را تامین می‌کند. یک تیم CBRN در OSCT هدایت روزانه، بررسی پیشرفت و شناسایی گپ‌های قابلیت CBRN و الزامات را در بین چهار جریان کاری اصلی CONTEST فراهم می‌کند.

 

سازمان اطلاعات مخفی (SIS)

SIS اطلاعات را در داخل و خارج از کشور برای ارتقا و دفاع از امنیت ملی و رفاه اقتصادی انگلستان جمع‌آوری می‌کند. SIS از کار سرویس امنیت در انگلستان پشتیبانی می‌کند.

 

سرویس امنیت

سرویس امنیت رسیدگی به تروریسم در انگلستان را هدایت می‌کند.

 

3-4- علم و فناوری (S&T)

برنامه علم و فناوری CBRN سرمایه‌گذاری شده توسط وزارت کشور در سال 2004 برای حمایت از قابلیت غیرنظامی CBRN شروع شد. هدف آن در نظر گرفتن نیازمندی‌های علم و فناوری است که در برنامه کاری اغلب ادارات از قلم افتاده است، زیرا نیازمندی‌ها بیشتر از اختیارات ادارات است و بین مسئولیت‌های آن‌ها گم شده است. برنامه علم و فناوری توسط یک هیات علم و فناوری CBRN حمایت می‌شود که این هیات از اداراتی که پروژه‌های درون این برنامه را مدیریت می‌کنند، تشکیل شده است.

در آگوست 2009، دولت انگلستان «استراتژی علم و فناوری انگلستان برای مقابله با تروریسم بین‌المللی» را منتشر کرد. این استراتژی طرح‌ریزی می‌کند که چگونه علم و فناوری می‌تواند از همه جنبه‌های CONTEST حمایت کند. همچنین اهدافی را برای سه سال آتی تعیین کرد:

* استفاده از مرور اجمالی افق فکری برای درک تهدیدات و فرصت‌های آتی علم و فناوری و آگاه‌سازی تصمیم‌سازی در مقابله با تروریسم

* تضمین توسعه و ارائه راه‌حل‌های موثر مقابله با تروریسم با شناسایی و به اشتراک‌گذاری نیازمندی‌های مهم علم و فناوری

* بهبود همکاری بین‌المللی در علم و فناوری مرتبط با مقابله با تروریسم.

سرمایه­‌گذاری در علم و فناوری برای توسعه موارد زیر استفاده می‌شود:

* فناوری‌هایی که می‌تواند اساس قابلیت آتی مقابله با تروریسم CBRN را تشکیل دهد.

* دانش جدید یا بهره‌برداری از دانش موجود برای آگاه ساختن توسعه سیاسی آتی، قابلیت عملیاتی و مشاوره علمی

* امکانات تخصصی برای تجزیه و تحلیل مواد CBRN.

عناوین مهم تحقیق CBRN شامل:

* شناسایی مواد CBRN قبل و بعد از انتشار

*‌تکنیک‌های مدلسازی برای بهبود قابلیت پیش‌بینی رفتار مواد CBRN در زمان انتشار

* تیمار اولیه و مراقبت پزشکی درازمدت برای تعداد زیادی از افراد تحت تاثیر یک حادثه قرار گرفته

* پاکسازی مردم، مواد و محیط زیست

 

3-5- بخش آموزش

زیرگروه مشورتی CBRN تحت کمیته مشورت علمی وزارت کشور (HOSAC) مشاوره در مورد کیفیت کار CBRN انجام شده و تکمیل شده از طریق برنامه علم و فناوری سرمایه‌گذاری شده توسط وزارت کشور، ارائه می‌دهد.  این زیرگروه از بخش آموزش و دولت گرفته شده است.

دولت به دنبال گسترش همکاری با بخش آموزش از طریق شوراهای پژوهشی، اتاق‌های فکر و جوامع آموزش دیده برای تامین کمک آن‌ها در بررسی و توسعه دقیق‌تر کار دولت، است.

 

3-6- صنعت

جامعه تامین‌کنندگان امنیت و تاب‌آوری صنعت انگلستان (RISC) یک اتحاد انجمن‌های تجاری، شرکت‌ها، و اتاق‌های فکر ایجاد شده در مارس 2007 برای هماهنگی گفت‌وگوها در زمینه مقابله با تروریسم و امنیت با دولت است. RISC یک همکاری نزدیک را با اداره امنیت و مقابله با تروریسم (OSCT) به‌ویژه در مقابله با تروریسم توسعه داده است. از طریق RISC پنج گروه مشترک مشورت صنعتی، حوزه­‌های با اهمیت ویژه برای CONTEST تشکیل شده است:

* CBRN

* CNI

*‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات

* شناسایی حملات انجام شده با «بمب­‌گذاری‌­های انتحاری».

گروه CBRN مشترک با بقیه، بررسی می‌کند که چگونه از تحقیقات با سرمایه‌گذاری دولت استفاده کند، نیازمندی‌های دولت را توسعه بخشد، روی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تمرکز کند و دسترسی به نوآوری‌ها را فراهم سازد. در نتیجه هر جنبه، یک درک عمیق‌تری از فرآیندها و انتظارات دیگر را توسعه می‌دهد. کار فعلی شامل ایجاد استانداردهای اجرا و آزمایش برای کمک به ایجاد اهداف مشترک برای توسعه آتی صنعت تجهیزات شناسایی CBRN و بهبود بهره‌برداری از توسعه‌های جدید که از تحقیقات حاصل می‌شود.

OSCT همچنین یک تیم مشارکت صنعتی برای تسهیل گفت‌وگو بین سیاست‌گذاران و صنعت ایجاد کرده است. این تیم به بخش صنعتی برای دسترسی و امکان گفت‌وگو با «دارندگان مشکل» دولتی در موضوعات امنیتی، کمک می‌کند.

 

3-7- همکاری بین‌المللی

دولت انگلستان به پشتیبانی از توسعه تلاش جهانی کاملا موثر برای مقابله با تروریسم CBRN ادامه خواهد داد. این کار توسط اداره امور خارجه و کشورهای مشترک‌المنافع (FCO) هماهنگ می‌شود. FCO فعالیت‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با تکثیر، مقابله با تروریسم و جرم سازماندهی شده را نظارت می‌کند. این کار از طریق ماموریت‌­های دیپلماتیک در خارج از کشور و با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی انجام می‌شود.

گروه CONTEST خارجی (OCG) فعالیت‌های مقابله با تروریسم خارجی را تحت هدایت FCO اولویت‌بندی و هماهنگ می‌کند. OCG همچنین اجرای کار CBRN بین‌المللی را پایش می‌کند.

همکاری بین‌المللی، کشور را در موارد زیر توانمند می‌سازد:

* به اشتراک‌گذاری اطلاعات درباره قابلیت‌ها و اهداف تروریستی CBRN و گسستگی در عملیات‌های تروریستی CBRN

* شناسایی و اصلاح امنیت ضعیف در سایت‌های مختلف مانند هسته‌ای

* محدود کردن دسترسی به مواد و تجهیزات اولیه بیولوژیکی و یا شیمیایی

* پایش گسترش اطلاعات حساس در اینترنت

* اهرم‌های برنامه‌های کار کشورهای دیگر

* قابلیت‌های اتحاد و به اشتراک‌گذاری بهترین اقداماتی که بازیابی از یک حادثه CBRN را تسهیل می‌کند.

برخی از فعالیت‌های مبتنی بر معاهدات چندجانبه انگلستان شامل موارد زیر است:

* انگلستان متعهد به اجرای کامل قطعنامه 1540 شورای امنیت سازمان ملل شده است که به نقش بازیگران غیردولتی در تکثیر سلاح‌های CBRN می‌پردازد.

* انگلستان شریک اصلی همکاری بین‌المللی در امنیت CBRN، حمایت فعالیت‌ها برای ایمن‌سازی مواد و برنامه‌های هسته‌ای تحت کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی/CWC و کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی و سمی/BTWC است.

با این وجود، جامعه CBRN انگلستان دارای طیف وسیعی از ارتباطات بین‌المللی برای ترویج سرمایه‌گذاری‌های مشترک، کمک متقابل، تحقیقات مشترک و تبادل اطلاعات است که شامل توافقات چهارجانبه با استرالیا، کانادا و ایالات متحده، موافقت‌نامه‌های دوجانبه با فرانسه و با ایالات متحده و مشارکت‌های دیگر است. به طور خاص، ارتباطات انگلستان با ایالات متحده بسیار قوی است به‌ویژه ارتباطات با وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، وزارت دفاع و وزارت انرژی پربازده و موثر است.

 

بخش چهارم:  نتیجه‌گیری

تعهد دولت برای رسیدگی به چالش‌های پیش‌رو ناشی از تروریسم بین‌المللی در CONTEST تنظیم شده است. تهدید CBRN پیچیده است و چالش‌های مهمی را برای انگلستان، مردم آن و متحدان آن در خارج از کشور به وجود می‌آورد.

 پیشرفت قابل توجهی در توسعه قابلیت‌های کشور برای مقابله با حوادث تروریستی شامل مواد CRN انجام شده، اما هنوز چالش‌هایی پابرجا است. با توجه به پیچیدگی تهدید CBRN و تکامل احتمالی آن، نیاز به درک مشترک اهداف و اولویت‌­های آتی -در داخل و خارج از دولت- برای تضمین تحقق اهداف آن‌ها است که هدف این استراتژی ارائه شده است.

 

 (1) National Security, International Relations and Development Sub-Committee on Protective Security and Resilience

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.