شیوع آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در قزاقستان

کد مطلب: 2939
  • 31 شهریور 1399
  • 12:59
  • 0 دیدگاه
  • 575 بازدید
  • Article Rating

وزرات کشاورزی قزاقستان از شیوع آنفلوانزای پرندگان در مناطق مختلف استان «قزاقستان شمالی» این کشور خبر داد.

وزارت کشاورزی قزاقستان از شیوع آنفلوانزای پرندگان در 7 منطقه استان قزاقستان شمالی خبر داد.

براساس این گزارش، در 7 منطقه استان قزاقستان شمالی از 9 تا 16 سپتامبر مرگ انواع مختلف پرندگان خانگی ثبت شده که بر اساس تحقیقات مرکز ملی تشخیص این پرندگان بر اثر آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان فوت کردند.

در این راستا، قزاقستان مطابق با قوانین تصویب شده درمورد شیوع این نوع بیماری به سازمان جهانی بهداشت حیوانات خبر داده است.

به‌منظور جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری به استان قزاقستان شمالی واکسن لازم وارد و اقدامات ضدعفونی انجام شد. جسد پرندگان مرده ازبین‌برده و صادرات این نوع حیوانات و محصولات آماده‌شده از آن‌ها ممنوع شده است.

طبق گزارش وزارت کشاورزی قزاقستان، امروز کمیته کنترل و نظارت بر دامپزشکی این کشور با هدف ترمیم فوری وضعیت ایمنی کشور و جلوگیری از شیوع بیشتر آنفلوانزای پرندگان تصمیم  گرفتند که به‌صورت موقت صادرات مرغ زنده و تخم‌مرغ، پر مرغ، گوشت مرغ و انواع محصولات آماده‌شده از پرندگان، موادغذایی برای پرندگان و همچنین تجهیزات نگهداری، ذبح  آنان در این 7 منطقه استان قزاقستان شمالی ممنوع است.

این کشور با هدف واکسیناسیون پرندگان در مناطق مرزی با فدراسیون روسیه 873 هزار دوز واکسن محلی ضد آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان تخصیص داده است.

گفتنی است که صاحبان پرندگان مرده بر اثر این بیماری، معادل متوسط ارزش حیوانات خود را دریافت خواهند کرد.

بنابراین گزارش، وضعیت اپیزوتیک در منطقه مذکور تحت کنترل وزارتخانه کشاورزی این کشور قرار دارد.

شایان ذکر است که قزاقستان به‌دلیل آنفلوانزای پرندگان محدودیت‌هایی مرزی با روسیه اعمال کرده است، اما به گفته کارشناسان و دانشمندان، این بیماری نه تنها از طریق صادرات این دسته از کالاها، بلکه از طریق پرندگان مهاجر وحشی نیز می‌تواند گسترش یابد.

 

منبع: حکیم مهر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.