عباس شاهسونی، رئیس اداره سلامت هوای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتوگو با خبرنگار سلامت ایرنا گفت:
مهمترین عامل آلودگی هوا اجرا نشدن قانون هوای پاک است، یکی از مواد اصلی این قانون اصلاح ناوگان حملونقل و استانداردسازی خودروهای شخصی و عمومی است. بر اساس این قانون خودروهای آلاینده نباید تولید شوند و حتی نباید بیمهنامه دریافت کنند، کامیونها و اتوبوسها باید مجهز به فیلتر دوده شوند و تولید و واردات موتورسیکلتهای دوزمانه باید متوقف شود اما هیچکدام از این قوانین تاکنون در کشور اجرا نشده است. مسبب اصلی آلایندههای هوا صنایع خودروسازی هستند که به هیچوجه اقدامی برای اصلاح و استانداردسازی خودروهای تولیدی خود انجام نمیدهند و هر وقت که مورد سوال قرار میگیرند، بحث تحریم و حمایت از تولید خودروهای داخلی و اشتغال را مطرح میکنند و فقط به فکر فروش خودروهای خود هستند.
رئیس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت اضافه کرد: تحقیقی که در ۲۵ شهر بزرگ کشور درباره عوارض آلودگی هوا انجام دادیم نشان داد فقط مرگهای زودرس ناشی از آلودگی هوا در این شهرها سالانه ۵.۷ میلیارد دلار خسارت به کشور تحمیل میکند که باید به این هزینه سنگین، هزینه تعطیلی مدارس و دانشگاهها و ضعف عملکرد و ناتوانی انسانهایی را که در هوای آلوده مجبور به تردد و فعالیت هستند هم اضافه کرد آیا در مقابل این هزینه هنگفت ادامه فعالیت خودروسازان کشور با وضع کنونی توجیه دارد. خودروسازان کشور بدون توجه به قانون هوای پاک همچنان به تولید خودروهای «یورو ۴» و فروش آنها ادامه میدهد درحالیکه مطابق این قانون حق چنین کاری را ندارند و قانون به آنها چنین اجازهای نمیدهد اما خودروسازان بدون توجه به قانون همچنان به پیش فروش خودروهای غیراستاندارد و آلاینده خود ادامه میدهند.
بیشتر بخوانید: خسارت سالانه ۵.۷ میلیارد دلاری مرگ زودرس بر اثر آلودگی هوا
نام نام الزامی می باشد
ایمیل ایمیل الزامی می باشد آدرس ایمیل نامعتبر می باشد
وب سایت
درج نظر الزامی می باشد
من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز