حوزه گسترده
|
موضوعات
|
نقطه اقدام
|
وزارتخانه و ادارات اجرایی و پشتیبان
|
چارچوب حقوقی
|
چارچوب قانونی
|
اجرای مقررات بینالمللی سلامت/IHR (2005) که برای پیشگیری، تعدیل و کنترل گسترش بیماریها در سطح بینالمللی ضروری است.
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده
|
ابزارهای قانونی مورد نیاز برای پشتیبانی چارچوب عملیاتی برای مدیریت نگرانیهای سلامت عمومی شایع و قابل پیشبینی مانند حملههای بیوتروریسم، استفاده از سلاحهای بیولوژیکی توسط دشمنان و موضوعات فرامرزی
|
وزارت امور داخلی
|
قدرت قانونی برای حکومت مرکزی، حکومتهای ایالتی و مسئولان محلی برای اقدام، هشدار به منطقه تحت تاثیر، محدودسازی حرکتها، جابهجاییها یا قرنطینه منطقه تحت تاثیر، ورود هر فرضیهای برای گرفتن نمونهها از مواد مشکوک و مهر و موم کردن آنها
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده، وزارت امور داخلی و حکومتهای ایالتی
|
اقدام برای ایجاد کنترلها در مورد انتقال نمونه بیولوژیکی، ایمنی زیستی و امنیت زیستی مواد/ آزمایشگاهها
|
وزارت امور داخلی، وزارت سلامت و رفاه خانواده، وزارت دفاع، وزارت کشاورزی، وزارت علم و فناوری و وزارت محیطزیست و جنگل
|
دستور کارهای سیاسی و روشهای عملیاتی استاندارد (SOPs)
|
همه وزارتخانههای مربوطه برای توسعه برنامهها برای پیشگیری، تعدیل، آمادهسازی و واکنش به بلایای بیولوژیکی بر اساس راهبردهای آماده شده توسط مسئولان ملی
دستور کارها و برنامهها برای دستیابی به مجموعه اهداف هماهنگ با سیاست با تدارکات بودجهای مناسب همراه است
|
همه وزارتخانههای اجرایی و پشتیبان
|
همه ایالتها سیاستها، برنامهها و راهبردهای خود را برای مدیریت بلایای بیولوژیکی مطابق با راهبردهای ملی و مواردی که توسط ادارات مدیریت بلایا در سطح ایالت تعیین میشود، توسعه خواهند داد.
|
حکومتهای ایالتی
|
چارچوب عملیاتی و سازمانی
|
شناسایی و تقویت یک ساختار مدیریتی موردنیاز برای آگاهی و منع موردنیاز جهت اداره بیوتروریسم؛ این مورد ممکن است به شکل یک ساختار مدیربت بحران مناسب، کمیتهها، نیروهای وظیفه و گروههای کارشناس فنی درون وزارتخانه باشد.
|
وزارت امور داخلی
|
پیشگیری
|
توسعه ظرفیت
|
یک برنامه واکنش بلایای بیولوژیکی براساس این رویکرد استراتژیک توسط وزارتخانه اجرایی توسعه یابد.
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده، وزارت امور داخلی، وزارت کشاورزی، وزارت دفاع و وزارتخانههای پشتیبان
|
آنالیز آسیبپذیری و ارزیابی ریسک در سطوح ماکرو و میکرو برای بیماریهای موجود با پتانسیل اپیدمی، ظهور و ظهورمجدد بیماریها، بیمارهای حیوانی با پتانسیل برای ایجاد بیماری انسانی، ...
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده، وزارت کشاورزی و وزارت دفاع
|
زیرساخت برای اقدامات متقابل پزشکی، ایجاد آگاهی بین عموم، افزایش منابع انسانی، پشتیبانی تدارکات و تحقیق و توسعه برای رشد فناوریهای جدید
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده
|
پایش محیط زیستی
|
بررسی منظم همه منابع آبی، سیستمهای آب نوشیدنی، کنترل مسیر و حذف زائدات
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده
|
بیوتروریسم/
جنگ بیولوژیکی
|
یک برنامه اقدام هماهنگ نهادهای آگاهی، وزارت امور داخلی، وزارت سلامت و رفاه خانواده و وزارت دفاع توسعه یابد و برای جمعآوری آگاهی و توسعه استراتژیهای بازدارنده و دفاعی مناسب هماهنگ شود.
|
وزارت امور داخلی
|
نظارت/ مراقبت بیماری
|
دستور کارهای جامع نظارت بیماری موجود توسعه یابد و واحدهای نظارت بیماری بخش/ایالت با پرسنل آموزش دیده برای جمعآوری داده، تعریف مورد استاندارد، یکپارچگی آن با اطلاعات دریافت شده از شبکه هشدار و واکنش جهانی (GOARN)، سازمان سلامت جهانی (WHO)، FAO و سازمان جهانی برای سلامت حیوان (OIE) مجهز شود.
دستور کار نظارت با شبکه آزمایشگاههای دولت هند شامل سازمان توسعه و تحقیق دفاع (DRDO)، انجمن تحقیق پزشکی (ICMR)، سرویس پزشکی نیروی هوایی (AFMS) و حکومتهای ایالتی/ آزمایشگاههای خصوصی یکپارچه شود.
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده و وزارت کشاورزی
|
نظارت بر فرودگاهها، بنادر و گذرگاههای مرزی با کنترلهای مناسب تقویت شود.
|
وزارت امور داخلی، وزارت هوانوردی شهری، وزارت کشتیرانی، حملونقل جادهای و بزرگراهها
|
مداخلات دارویی
|
کارخانههای آنتیبیوتیک، شیمیایی و آنتیویروس لیست شده و ظرفیت ساخت و ذخیره آنها معین شود.
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده، وزارت دفاع، وزارت کشاورزی و حکومتهای ایالتی
|
ذخایر پزشکی اضطراری
|
داروها برای پیشگیری شیمیایی جمعی، واکسنها، معرفهای آزمایشگاهی، تشخیصگرها، تجهیزات حفاظت شخصی و دیگر مواد مصرفی ذخیره شود.
ذخایر پزشکی/ سازمانها/ انبارها در هر ایالت شناسایی شود.
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده، وزارت کشاورزی، وزارت دفاع و
حکومتهای ایالتی
|
واکنشگرهای اولیه و تیمهای مراقبت سلامت با دستکشها، روپوشهای نفوذناپذیر، ماسکهای شماره 95، دستگاههای تنفس مصنوعی خالصسازی هوا و تجهیزات حفاظت شخصی دیگر مجهز شود.
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده، وزارت دفاع، وزارت کشاورزی
و حکومتهای ایالتی
|
مداخلات غیردارویی
|
برنامههای اقدام و SOPs در روشهای دور کردن اجتماعی، قرنطینه و محدود کردن گسترش آلودگی، اپیدمی یا همهجاگیری
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده، وزارت کشاورزی، وزارت امور داخلی، وزارت دفاع و حکومتهای ایالتی
|
کنترل دسترسی، امنیت و پشتیبانی از ساختمانها و زیرساختهای مهم در برابر عوامل بیولوژیکی
|
وزارت امور داخلی
|
آمادگی
|
فرماندهی و کنترل
|
سیستم فرماندهی حادثه در همه سطوح برقرار شده و توسط تیمهای فنی، مالی، تدارکات و... پشتیبانی شود.
|
همه وزارتخانههای اجرایی و پشتیبان، حکومتهای ایالتی و ادارات اجرایی بخش
|
مراکز عملیات اضطراری (EOCs) در همه ادارات سلامت ایالتی ایجاد شود، با یک فرد محوری شناخته شده به عنوان مدیر (رییس پزشکی اورژانس) برای هماهنگی یک واکنش هماهنگ خوب اقدام شود.
|
حکومت ایالتی
|
توسعه ظرفیت
|
توسعه منابع انسانی و آموزش
|
کمبود متخصصان سلامت عمومی، اپیدمیولوژیستها، میکروبیولوژیستهای بالینی و ویروسشناسان در یک دوره زمانی تعیین شده برطرف شود.
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده و حکومتهای ایالتی
|
مدولهای آموزشی مختلف در هر سطح توسط وزارتخانههای اجرایی/ پشتیبان، مسئولان بخش و ایالت توسعه یافته، استاندارد شده و اجرایی شود.
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده، وزارت کشاورزی، وزارت امور داخلی، وزارت دفاع و حکومتهای ایالتی
|
انتخاب بیمارستانهایی برای توسعه مدولهای آموزشی و پروتکلهای بالینی استاندارد برای مراقبت ویژه و اجرای دستورکارهای این مراکز برای بیمارستانهای دیگر
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده، وزارت دفاع و حکومتهای ایالتی
|
مدولهای بالا با استفاده از شبیهسازیهای مختلف برای آموزش در سطوح مختلف عمل شود.
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده، وزارت دفاع و حکومتهای ایالتی
|
آمادگی جامعه
|
حساس کردن عموم درباره تهدید و اثر بلایای بیولوژیکی بالقوه از طریق کمپین رسانه و آگاهیرسانی
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده، وزارت کشاورزی، وزارت محیطزیست و جنگل، ادارات مدیریت بلایا در سطح ایالت و بخش
|
تحقیق و توسعه
|
ایجاد یک موسسه ملی تحقیقات دفاع زیستی برای انجام و هماهنگی تحقیقات در مورد بلایای بیولوژیکی طبیعی و انسانساخت
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده، وزارت امور داخلی و وزارت دفاع
|
توسعه زیرساخت بحرانی
|
یک شبکهای از آزمایشگاهها ایجاد شود/ آزمایشگاههای موجود در سطوح محلی، ایالتی، منطقهای و ملی برای پشتیبانی از دستور کار جامع نظارت بیماری (IDSP) و بهبود مهارتهای تشخیصی تقویت شود.
شبکه آزمایشگاهی با تکینکهای پایش بیولوژیکی بر اساس تکنیکهای ملکولی و بیوشیمیایی پیشرفته پشتیبانی شود.
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده و حکومتهای ایالتی
|
|
ارتقای شبکه ارتباطات اضطراری موجود، شبکه سلامت، شامل شبکه جامع آمبولانس (IAN) و سلامت تلفن موبایل، کانالهای رسانهای الکترونیکی و چاپی، شبکه NGOs و سازمانهای بینالمللی
|
وزارتخانههای اجرایی و پشتیبان و ادارات مدیریت بلایا در سطح ایالت و بخش
|
آمادگی پزشکی
|
الف- برنامهریزی مدیریت بلایای بیمارستانی، ارتقای بیمارستانهای مشخص شده، توسعه بیمارستانهای سیار و تیمهای پزشکی سیار با پشتیبانی تدارکات پزشکی کافی شامل داروهای اصلی، آنتی بیوتیکها، واکسنها، تجهیزات حفاظت شخصی و...
ب- وزارتخانههای پشتیبان دارای امکانات مراقبت سلامت و ادارات سلامت در سطوح ایالت/ بخش یک شبکه یکپارچه برای مدیریت اضطرارهای سلامت عمومی فراهم میکنند.
پ- پروتکلهای واکنش مختلف، شامل واکنش پزشکی اضطراری از طریق تمرینهای ساختگی منظم در یک محیط شبیهسازی، توسعه یافته و عملیاتی شود.
ت- وزارت اجرایی موضوعات بینبخشی اجرا شده در کل کشور از طریق دستورکارهای ملی شناسایی شده در برنامههای مدیریت بلایا را یکپارچه میسازد.
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده وزارتخانههای پشتیبان و حکومتهای ایالتی
|
واکنش سلامت عمومی
|
الف- یک مکانیزم واکنش شامل بررسی شیوع با سیستمهای ردیابی، تعریف مورد استاندارد، نظارت، پیگیری، جمعآوری نمونههای بیولوژیکی و انتقال به نزدیکترین آزمایشگاهها برای آنالیز است.
ب- نیاز است مداخلات دارویی و غیردارویی مختلف بهصورت فوری برقرار شود.
پ- ایجاد ارتباطات ریسک و مدلها برای امکان مراقبت روانی- اجتماعی، مدیریت رسانه، هماهنگی بین بخشی در برنامههای مدیریت بلایای بخش برای مدیریت بلایای بیولوژیکی با ریشههای مختلف، یکپارچه شود.
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده،
ادارات مدیریت بلایا در سطح ایالت و بخش
|
مدیریت اپیدمی/ همهگیری
|
الف- یک مکانیزم اپیدمیولوژیکی با عملکرد مناسب برای آماده کردن یک برنامه اقدام برای مدیریت آنفلوانزای همهگیر و حوادث مشابه برای مقابله موثر با ریسکهای اصلی استفاده شود.
ب- بهترین اقدامات بینالمللی مختلف در برنامههای مدیریت بلایا توسط وزارتخانههای اجرایی و پشتیبان برای جلوگیری از گسترش بلایای بیولوژیکی در سراسر مرزهای بینالمللی، بررسی و یکپارچه شود.
پ- پایش نیروهای انسانی و تدارکات در سراسر مرزها
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده، وزارت امور داخلی و وزارت دفاع
|
همکاری بینالمللی
|
دادگاههای تعاملی برای ارزیابی مشکلات عمومی و شناسایی راهحلهای مناسب برای ارتقا و مدیریت موثر اضطرارهای بیولوژیکی از طریق اشتراک منابع، ذخیره تدارکات پزشکی در سطح منطقهای، ارتباط تمرینهای ساختگی بینالمللی و سیستمهای مدیریت دانش توسعه یابد.
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده
|
ایمنی زیستی و امنیت زیستی
|
طبقهبندی میکروارگانیسمها
|
طبقهبندی ریسک محور ارگانیسمها و بیولوژیکها با راهبردهای ایمنی زیستی و امنیت زیستی ویژه توسعه یابد.
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده، وزارت کشاورزی، وزارت محیطزیست و جنگل، وزارت علم و فناوری، وزارت دفاع، وزارت امور داخلی (انجمن تحقیقات پزشکی هند، انجمن تحقیقات کشاورزی هند، انجمن تحقیقات علمی و صنعتی، اداره تکنولوژی بهتر/ DoBT)
|
ایمنی زیستی آزمایشگاهی
|
الف- تنظیم و اجرای دقیق قوانین و مقررات ایمنی زیستی
ب- آموزش ویژه در مورد روشهای کنترل پاتوژنهای با ریسک زیاد و درک عملکرد تجهیزات ایمنی زیستی مختلف و طراحی آزمایشگاه
پ- قانون دو نفر باید اعمال شود، بدون کار انفرادی در آزمایشگاه
ت- یک سیستم برای گزارش حوادث آزمایشگاهی، غیبت کارمندان و نظارت پزشکی بیماریهای مرتبط آزمایشگاهی باید راهاندازی شود.
|
انجمن تحقیقات پزشکی هند، انجمن تحقیقات کشاورزی هند، انجمن تحقیقات علمی و صنعتی، اداره تکنولوژی بهتر/ DoBT
|
برنامه امنیت زیستی آزمایشگاهی
|
الف- یک دستور کار منسجم جوابگویی برای مواد باارزش بیولوژیکی
ب- پروتکل امنیت زیستی آزمایشگاهی نهادی و SOPs که شامل هشدار حادثه، گزارشدهی، بررسی و راهنما است.
پ- نقشها و مسئولیتهای مدیران سلامت عمومی و امنیت در حادثه نفوذ امنیتی باید به روشنی تعریف شود.
|
انجمن تحقیقات پزشکی هند، انجمن تحقیقات کشاورزی هند، انجمن تحقیقات علمی و صنعتی، اداره تکنولوژی بهتر/ DoBT، وزارت سلامت و رفاه خانواده و وزارت امور داخلی
|
انتقال مواد با خطر زیستی
|
انتقال تلاشهای امنیتی برای ایجاد یک معیار امنیتی در طول حرکتهای مواد بیولوژیکی خارج از مناطق با دسترسی کنترل شده که به این شکل نگهداری میشود تا زمانی که به مقصد خود برسد.
|
همه وزارتخانههای اجرایی و پشتیبان
|
آموزش
|
الف- آموزش امنیت زیستی آزمایشگاهی، تکمیلی برای آموزش ایمنی زیستی آزمایشگاهی و متناسب با نقشها، مسئولیتها و اختیارات اداره باید برای همه آنهایی که در یک سرویس کار میکنند، فراهم شود، شامل نگهداری و پاکسازی پرسنل، اداره مشمول در تضمین امنیت تسهیلات آزمایشگاهی و برای واکنشگرهای اولیه بیرونی.
ب- برنامه مدیریت ریسک بیولوژیکی باید تضمین کند که پرسنل آزمایشگاهی و همکاران بیرونی (پلیس، آتشبانان، پرسنل اضطراری پزشکی) به صورت فعال در تمرینهای امنیت زیستی آزمایشگاهی برای اصلاح روشهای اضطراری و آماده کردن پرسنل برای اضطرارها مشارکت داشته باشند.
پ- یک سیستم ملی از پرسنل با گواهی معتبر به صورت دورهای مناسب خواهد بود.
|
انجمن تحقیقات پزشکی هند، انجمن تحقیقات کشاورزی هند، انجمن تحقیقات علمی و صنعتی، اداره تکنولوژی بهتر/ DoBT،
وزارت سلامت و رفاه خانواده و وزارت امور داخلی
|
توسعه ظرفیت
|
قانون ملی اقدام برای امنیت زیستی و ایمنی زیستی باید آماده و انتشار یابد.
قانون استاندارد/BSL موجود ارتقا یابد و موارد جدید در سطوح مختلف براساس نیاز و ارزیابی تهدید توسعه یابد.
|
وزارت سلامت و رفاه خانواده، وزارت کشاورزی، وزارت محیطزیست و جنگل، وزارت علم و فناوری، وزارت دفاع، وزارت امور داخلی (انجمن تحقیقات پزشکی هند، انجمن تحقیقات کشاورزی هند، انجمن تحقیقات علمی و صنعتی، اداره تکنولوژی بهتر/ DoBT)
|
مدیریت بلایای احشام
|
ارزیابی ریسک و آسیبپذیری
|
توسعه ریسک «چندخطری» و تهیه نقشه آسیبپذیری بخشها، توسعه نقشههای جمعیتشناختی مناطق با جمعیت متراکم/پراکنده احشام
|
وزارت کشاورزی، ادارات مدیریت بلایا در سطح ایالت و بخش
|
تعدیل
|
الف- معیارهای تعدیل بر اساس آنالیز ارزیابی ریسک، برای کنترل گسترش چنین بیماریهایی توسعه یابد.
ب- مکانیزمهای نظارت برای شناسایی میکروارگانیسمهای خارجی برای جلوگیری از شیوعها و بیماریهای با اولویت زیاد که ممکن است منجر به اضطرارهای ملی شود، راهاندازی شود.
پ- وضعیت واکسیناسیون همه احشام به صورت دورهای کنترل شود.
ت- بازرسی و ارزیابی دقیق قرنطینه برای هر شکل از گونههای وارد شده قبل از انتشار، انجام شود.
ج- کنترل روی حرکت بدون ممنوعیت حیوانات در سراسر ایالتها
ح- بیماریهایی مانند آنفلوانزای پرندگان با یک پتانسیل مشترک انسان و دام باید تحت نظارت پیوسته باشد.
|
وزارت کشاورزی و ادارات مدیریت بلایا در سطح ایالت و بخش
|
|
داده نظارت بیماری انسانی و احتمالات انتقال از احشام به انسانها یا برعکس برای تعیین مناطقی که نیاز به اتخاذ استراتژیهای تعدیل مناسب دارند باید نقشهبرداری شود.
|
وزارت کشاورزی و وزارت سلامت و رفاه خانواده
|
توسعه ظرفیت
|
الف- کاهش فوری از نظر کمک اضطراری از طریق تیمهای کمک دامپزشکی (VATs)، پناهگاههای موقتی و تامین فوری بستههای آب و غذا
ب- زیرساخت برای حذف حیوانهای مرده: روشهای سوزاندن/ دفن اسکلتهای حیوانات و تولیدات دیگر
پ- زیرساخت برای محدودسازی اپیدمیکها
ت- بستههای احیایی سازماندهی شده برای معیشت احشام
چ- ایجاد زیرساخت برای پیشبینی بیماری و نظارت بیماری
ج- آموزش کشاورزان در مورد تعدیل تلفات بلایا
ح- دستور کار آموزشی به خوبی سازماندهی شده متخصصان دامپزشکی و نیز ادارات اجرایی در مدیریت اضطرار احشام
خ- بهبود ظرفیتهای سرویسهای دامپزشکی آزمایشگاهی و میدانی فوری بهویژه برای اضطرارهای بیماری احشام با اولویت زیاد
د- شبکه ملی آزمایشگاههای سلامت حیوانی برای یک سیستم موثر سلامت احشام و توسعه ظرفیت آن برای واکنش موثر به بیماریهای سلامت احشام تقویت شود.
|
وزارت کشاورزی و ادارات مدیریت بلایا در سطح ایالت و بخش
|
|
الف- اختصاص تیمهای اولیه برای آمادگی، پایش و پذیرش برنامههای احتمالی، اجرای تمرینهای شبیهسازی برای بررسی و تنظیم برنامههای اضطراری سلامت و آمادگیها نیز ضروری است.
ب- حکومتهای مرکزی/ ایالتی تعداد کافی آزمایشگاههای توسعه و تحقیق و ایمنی زیستی در یک روش مرحلهای برای مقابله با پاتوژنهای حیوانی توسعه و برپا کنند.
پ- برپایی اختصاصی، ترجیحا زیر نظر گروه دامپروری، تولید و فروش لبنیات و شیلات/ DADF، ممکن است با پایش کلی وضعیت آمادگی ملی برای اضطرارهای سلامت حیوان واگذار شود.
ت- یک شبکه ملی کامپیوترمحور از نظارت و تهیه گزارش بیماری باید برای کشف به موقع و محدود سازی شیوع و همهگیری هرگونه آثار مضر توسعه یابد.
|
وزارت کشاورزی و ادارات مدیریت بلایا در سطح ایالت و بخش
|
پشتیبانی بین ادارات
|
الف- متخصصان دامپزشکی نیروهای مسلح و... از مرزها محافظت کنند، نیروی امنیت مرزی (BSF)، پلیس مرزی هند- تبت (ITBP) و نیروهای پلیس مسلح مرکزی هند/Sashastra Seema Bal (SSB) آموزش ببینند و در محدودسازی تهدیدات بیولوژیکی همکاری کنند.
ب- نیروهای دفاع و نیروهای ارتشی (شبه نظامی) مختلف مجهز شده و برای تهیه تدارکات لازم و پشتیبانی ارتباطات در مورد اضطرار همکاری کنند.
پ- یک پلیس متحدالشکل برای جبران خسارت که پشتیبانی قانونی لازم را دارد، به اداره سهام برای تضمین اجرا واگذار میشود.
|
وزارت کشاورزی، وزارت دفاع و وزارت امور داخلی
|
مدیریت اضطرار
|
یک برنامه جامع مدیریت اضطرار حیوانات که شامل واکنش، امداد، نجات و نوسازی است.
|
وزارت کشاورزی، ادارات مدیریت بلایا در سطح ایالت و بخش
|
تحقیق و توسعه
|
موسسات تحقیق انجمن تحقیقات پزشکی هند، انجمن تحقیقات کشاورزی هند، سازمانهای دفاعی، اداره بیوتکنولوژی و انجمن تحقیقات علمی و صنعتی، مناطق بلایا و تهدید بالقوه در احشام و ماهیان را شناسایی میکنند و اولویتهای تحقیق خود را برای در نظر گرفتن این نگرانیها دوباره تعدیل میکنند تا برای هر احتمال و امکانی آماده باشند.
|
انجمن تحقیقات پزشکی هند، انجمن تحقیقات کشاورزی هند، اداره بیوتکنولوژی و انجمن تحقیقات علمی و صنعتی
|
تروریسم کشاورزی
|
آمادگی
|
مقررات برای کنترل و درمان اضطرار، توسعه استانداردهای ملی در مورد روشهای بهداشت گیاهی و دیگر فعالیتهای مرتبط.
|
وزارت کشاورزی
|
ظرفیتسازی
|
الف- SOPs برای مستندسازی
ب- فعالیتهای تحقیق و توسعه جدیدتر برای تعدیل اثرات چنین وضعیتهایی و تقویت مکانیزمهای پشتیبانی
پ- مطمئن ساختن آزمایشگاهها و توسعه ارتباطات بین ابتکارات و اقدامات در سطح محلی با دستورکارهای ملی/ایالتی.
|
وزارت کشاورزی
|