راهبردهایی برای آمادگی، واکنش و مدیریت بلایای بیولوژیکی
برنامه واکنش سلامت عمومی برای استرالیا
هدف سند
این راهبردها، سیاست کلی در ارتباط با کدهای ملی هشدار برای تهدید یا انتشار عوامل بیولوژیکی و اجرای اقدامات ویژه مانند کمیپنهای آموزش عمومی و گسترش آنتیبیوتیکها را طرحریزی میکنند. همچنین تعاریف موردی موافقتشده در سطح ملی و برنامههای واکنش را معرفی میکنند که امکان مقایسه ملی و گزارشدهی بینالمللی را فراهم میسازند. این راهبردها جزئیاتی را ارائه میکنند که در عمل ممکن است بین ادارات/ حوزههای ذیصلاح از جنبههای عملیاتی یک واکنش و سطوح پیشنهادی اختیار/مسئولیت درون این حوزهها فرق کند.
اقدامات واکنش
واکنش فوری
در زمان یک تهدید موثق یا انتشار تاییدشده عامل بیولوژیکی، کد واکنش مناسب توسط مامور پزشکی اصلی دولت استرالیا (CMO) اعلام شده و بهواسطه آن، کمیته اصلی حفظ سلامت استرالیا (AHPPC) و اتاق حادثه ملی سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا (DoHA) فعال میشود. زمانهای عملیات، تلفن تماس، شمارههای فکس، شمارههای اطلاعات عمومی 1800، آدرسهای ایمیل و جزییات روشهای عملیاتی برای گروه اجرایی قضایی شبکه بیماریهای مسری استرالیا (CDNA-JEG) و شبکه آزمایشگاههای سلامت عمومی (PHLN) توسط دبیرخانه اعلام میشود. گفتوگوهای از راه دور در صورت صلاحدید CMO، در محل AHPPC یا CDNA/PHLN برگزار میشود. رابط رسانهها از طریق شبکه واکنش رسانهای اضطراری ملی (NEMRN)، هماهنگ شده توسط DoHA، در مورد حادثه مطلع میشوند.
حوادث انتشار عامل بیولوژیکی
در مورد انتشار یک عامل بیولوژیک یا تهدید یک انتشار، پلیس باید فوری و تلفنی مطلع شود. منطقه انتشار باید به عنوان یک صحنه جرم در نظر گرفته شده و توسط پلیس بازرسی شود. نمونههای محیطزیستی باید توسط پرسنل سرویسهای اضطراری تحت هدایت مسئولان سلامت عمومی و یا پلیس جمعآوری شود.
اولین واکشندهندهها و افراد عمومی که در معرض تهدید قرار گرفتند باید تحت درمان بلافاصله بعد از مواجهه قرار بگیرند. این درمان باید تنها زمانی که این حادثه به عنوان یک شوخی فریبآمیز تایید شد، متوقف شود. تصمیم در مورد اینکه آیا این افراد تحت درمان قرار گیرند یا نه، توسط مسئول سلامت ایالت/ ناحیه و با مشورت با مسئولان سرویسهای اضطراری اتخاذ میشود. همچنین در این مورد به ویژگی انتشار، اعتبار تهدید، دسترسی به زون در معرض آلودگی برای جامعه و دیگر گروهها (مانند مراکز خرید، ساختمانهای اداری یا محلهای ورزشی در هوای آزاد) توجه میشود. یک اقدام وسیع برای ردیابی تماس ممکن است برای شناسایی همه افراد در معرض، لازم باشد. نامها و اطلاعات تماس همه افراد در معرض باید توسط مسئول سلامت محلی برای اهداف پیگیری، جمعآوری شود. پاکسازی محیطزیستی و رفع آلودگی براساس دستورالعمل مشخص انجام میشود.
کدهای واکنش و اقدامات مربوطه
کد واکنش 0: بدون تهدید معتبر/موثق
نهادهای اطلاعاتی عنوان میکنند که هیچ تهدید معتبر/موثقی از انتشار یک عامل بیولوژیکی وجود ندارد.
اقدامات ادارات/ حوزههای ذیصلاح
* بررسی قابلیت آزمایشگاه، شامل: آزمون قابلیت استفاده و اعتبارسنجی، آموزش نیروها و فراظرفیت
* بررسی فهرستی از پرسنل آزمایشگاهی با ریسک زیاد که ممکن است برای واکسنزنی مناسب باشند (در صورت نیاز و سودمندی)
* توسعه و اجرای دستورکارهای آموزشی بیوتروریسم برای نیروهای کار سلامت عمومی و نیروهای کار اضطراری که برای واکنش به یک حادثه احظار میشوند.
* برنامههای توسعه و نگهداری برای دریافت مولفههای فعال از ذخایر پزشکی ملی
* برنامههای توسعه و نگهداری و پشتیبانی تدارکاتی برای توزیع سریع آنتیبیوتیکها، واکسنها و تجهیزات حفاظت شخصی در صورت نیاز.
اقدامات دولت استرالیا
* ارزیابی منظم فهرست/ موجودی آنتیبیوتیکهای کلیدی در استرالیا مانند آموکسیسیلین، دکسیسیلین، سیپروفلاکسین
* در صورت وجود یک واکسن، ارزیابی منظم موجودی، تاریخهای انقضاء و محل ذخایر این واکسن در استرالیا
* برنامههای توسعه و نگهداری، پشتیبانی تدارکات برای گسترش سریع آنتیبیوتیکها و واکسنها در صورت نیاز.
* توسعه پایگاههای داده برای ثبت بیمارهای در معرض قرار گرفته یا با علائم بیماری، عرضه درمانی بیماران، درمان بلافاصله بعد از مواجهه یا معالجه انجام شده و عکسالعمل مغایر به اینها و مرگ و میر/ بهبود
* آمادهسازی مفاد برای مواد آموزشی توسط CDNA
* بررسی و بهروزرسانی برگههای سئوال برای عموم در مورد علائم، نشانهها، معالجات و روشهای پیشگیرانه شامل اقدامات بهداشت فردی به عنوان مثال برای بیماریهای عفونی
* توسعه تدارکات برای توزیع برگههای سئوال از طریق ایمیل، وبسایتها، آگهیهای روزنامه و... (در این مرحله توزیع صورت نمیگیرد.)
* آمادهسازی مفاد برای پوسترها از طریق CDNA برای بیمارستانها، پزشکها و جراحان در ارتباط با روشهای رفع آلودگی از لباس در صورتی که یک بیمار بدون رفع آلودگی قبلی معرفی میشود. (در این مرحله توزیع صورت نمیگیرد.)
* آمادهسازی اطلاعات خلاصه در مورد شناسایی مورد، تست تشخیصی، مدیریت درمانی و کنترل آلودگی برای بیمارستانها، پزشکها و جراحان (در این مرحله توزیع نمیشود.)
* ایجاد ارتباطات با رسانههای معتبر.
کد واکنش 1: تهدید انتشار موثق/ معتبر
نهادهای اطلاعاتی اعلام میکنند که یک تهدید انتشار عامل بیولوژیکی معتبر/ موثق در استرالیا وجود دارد، مانند انتشار عامل بیولوژیکی سیاهزخم در کشورهای همسایه و امکان تهدید در استرالیا، یا تهدید آشکار موثق از طرف یک گروه یا فرد تروریستی. اقداماتی که باید انجام گیرد مانند کد واکنش 0 بهعلاوه موارد زیر است:
اقدامات ادارات/ حوزههای ذیصلاح
* در صورت وجود و دسترسی یک واکسن، واکسنزنی فهرست «کد 1» از پرسنل آزمایشگاهی با ریسک بالا بررسی شود. بر پایه گزارشهای اطلاعاتی، در مورد اینکه آیا واکسنزنی برای کل فهرست کد 1 پیشنهاد شود یا تنها برای آنهایی که در موقعیت جغرافیایی بهخصوصی هستند، یا برای به تعویق انداختن همه واکسیناسیون تصمیمات اتخاذ میشود.
* مشارکت در گفتوگوهای از راه دور کمیته اصلی حفظ سلامت استرالیا (AHPPC)، گروه اجرایی قضایی شبکه بیماریهای مسری استرالیا (CDNA-JEG) و شبکه آزمایشگاههای سلامت عمومی (PHLN)
* فعالسازی پشتیبانی تدارکات برای دریافت مولفههای ذخایر پزشکی ملی
* فعالسازی پشتیبانی تدارکات برای توزیع سریع آنتیبیوتیکها و واکسنها
* فعالسازی پشتیبانی تدارکات برای نظارت/ مراقبت و ردیابی تماس
اقدامات دولت استرالیا
* سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا، یک کمیته بینسازمانی دولت استرالیا در ارتباط با موضوعات سیاست ملی و اجرایی برقرار میکند.
* سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا، گفتوگوهای از راه دور کمیته اصلی حفظ سلامت، گروه اجرایی قضایی شبکه بیماریهای مسری استرالیا و شبکه آزمایشگاههای سلامت عمومی را برگزار میکند.
* سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا، کافی بودن ذخایر آنتیبیوتیک و فراهمسازی ذخایر اضافی در صورت نیاز را ارزیابی میکند. گسترش موجودی ذخایر موردنیاز برای موقعیتهای استراتژیک توسط مسئولان سلامت ایالتی/ ناحیهای مشخص میشود.
* در صورت وجود یک واکسن، سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا کافی بودن ذخایر واکسن را بررسی میکند و ذخایر اضافی را (در صورت نیاز) فراهم میکند.
* بازبینی و بروزرسانی پوسترها برای بیمارستانها، پزشکها و جراحان در مورد روشهای حذف آلودگی از لباس در صورتی که یک بیمار بدون حذف آلودگی قبلی معرفی شود.
* بازبینی و بروزرسانی اطلاعات خلاصه در مورد کشف مورد، آزمایش تشخیصی، مدیریت درمانی و کنترل آلودگی برای بیمارستانها و پزشکها و جراحان.
* واحد رسانهای موضوعات سلامت (HIMU) سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا در هماهنگی با مامور پزشکی اصلی دولت استرالیا و واحدهای رسانهای نهادهای امنیت ملی، دارای نقش رهبری در توضیح به رسانه در مورد خصوصیات تهدید ایجاد شده و واکنش مورد نیاز است. چنین ارتباطانی توسط واحد روابط عمومی سازمان دادستانی دولت استرالیا با توجه به مقررات فعلی برای شفافسازی در قالب دستورالعملهای اطلاعات عمومی امنیت ملی تایید میشود. چنین ارتباطاتی شامل پیغامهای مهم درباره روشهای معینی که ممکن است نیاز به مشارکت مردم عادی باشد، است. HIMU اطلاعات مربوطه را به واحدهای رسانهای مسئولان سلامت ایالتی و ناحیهای از طریق گفتوگوهای از راه دور معمول یا ابزارهای مناسب دیگر منتقل میکند.
* سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا، مرکز هماهنگی بحران (CCC) سازمان دادستانی را در مورد اقدامات اتخاذ شده مطلع میکند و اطلاعات دیگر مربوط به تهدید ایجاد شده را تامین میکند.
کد واکنش 2: انتشار قریبالوقوع
نهادهای اطلاعاتی اعلام میکنند که انتشار عوامل بیولوژیکی در استرالیا قریبالوقوع/ حتمی است. اقدامات مانند کد واکنش 1 به اضافه موارد زیر اتخاذ میشود:
اقدامات ادارات/ حوزههای ذیصلاح
* آزمایشگاههای عضو شبکه آزمایشگاههای سلامت عمومی، آزمایشگاههای درمانی را مطلع میسازند.
* آزمایشگاههای درمانی و مرجع توان خود را برای واکنش در صورتی که یک انتشار رخ دهد، بررسی میکنند.
اقدامات دولت استرالیا
* آزمایشگاههای سلامت عمومی و آزمایشگاههای مرجع توسط سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا از طریق آزمایشگاههای عضو شبکه آزمایشگاههای سلامت عمومی مطلع میشوند. آزمایشگاههای خصوصی از طریق نمایندگان آزمایشگاه خصوصی شبکه آزمایشگاههای سلامت عمومی پوشش داده میشوند.
* شبکه بیماریهای مسری استرالیا و شبکه آزمایشگاههای سلامت عمومی به کمیته اصلی حفظ سلامت گزارش میدهند.
* سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا یک کمیته بینسازمانی دولت استرالیا را تشکیل میدهد.
* توزیع پوسترها و دستورالعملهای کنترل عفونت برای امکانات مراقبت سلامت برای بیمارستانها، پزشکها در بخش خصوصی (مانند متخصصان امراض پوستی، متخصصان بیماریهای معده و روده و پزشکان بیماریهای عفونی) و امکانات پستی
* در این سناریو احتمال دارد گروه کاری حوادث ویژه دولت استرالیا (SITF) تشکیل جلسه دهد. سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا عضو این گروه کاری است و گفتوگوی آزاد با SITF درباره اقدامات انجام گرفته توسط مسئولان سلامت را تضمین میکند.
کد واکنش 3: انتشار آشکار یا انتشار پنهان مشکوک
انتشار آشکار عامل بیولوژیکی توسط مسئولان سلامت ایالت/ ناحیه شناسایی میشود یا انتشار پنهان یه دلایل زیر مشکوک است:
* یک یا موارد بیشتری از عامل بیولوژیکی بدون تاریخچه افشای محتمل، شناسایی شده و کمیته اصلی حفظ سلامت استرالیا بررسی میکند که تردید کافی از انتشار پنهان احتمالی وجود دارد.
* نهادهای اطلاعاتی اعلام میکنند که چنین حادثهای رخ داده است.
در این صورت، اقدامات به مانند کدهای واکنش 1 و 2 به علاوه موارد زیر انجام میشود:
اقدامات ادارات/ حوزههای ذیصلاح
* آزمایشگاههای مرجع، فهرست کارکنان در ارتباط با شناسایی عامل بیولوژیکی و حجم کار اضافی را تکمیل میکنند.
* برای شروع ثبت اطلاعات در مورد بیمارهای در معرض یا با علائم بیماری، عرضه درمانی بیماران، ویژگی درمان بلافاصله بعد از مواجهه یا معالجه انجام شده و عکسالعملهای مغایر برای اینها، مرگ و میر/ بهبود، توجه ویژهای به عکسالعملهای مغایر در زنان باردار و کودکان با توجه به نشانههای خارج از برچسب از سوی ایالتها و نواحی صورت میگیرد.
* سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا در هماهنگی با ایالتها/ نواحی، برگههای سئوال مورد پرسش برای عموم در مورد علائم، نشانهها، معالجات و روشهای پیشگیرانه (در صورت نیاز) را توزیع میکند. توزیع از طریق ایمیل، وبسایتها، آگهیهای روزنامه انجام میشود.
* مسئولان سلامت ایالتی، پلیس محلی و سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا را از موردهای جدید عامل انتشار بیولوژیکی در جایی که مشکوک به فعالیت جنایتکارانه است، مطلع میکند.
* ارتباط با پلیس و نهادهای امنیتی در موارد انتشار عامل بیولوژیکی مشکوک یا تاییدشده جدید با تلفن در اولین لحظه که جزئیات از طریق نسخه چاپی پیگیری میشود.
اقدامات دولت استرالیا
* سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا، اتاق حادثه ملی (NIR) را در این سازمان فعال میکند.
*اطلاعات ملی توسط دولت استرالیا تلفیق و تطبیق داده میشود.
* ارتباط و به اشتراکگذاری اطلاعات مربوطه با سازمان کشاورزی، آبزیان و جنگلداری دولت استرالیا (DAFF)
* واحد رسانهای موضوعات سلامت سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا برای فعالسازی شبکه واکنش رسانهای اضطراری ملی (NEMRN)، یک مرکز ارتباطات ملی ایجاد میکند و برنامه واکنش رسانهای ملی را درخواست میکند.
* مشارکت در گروه کاری حوادث ویژه دولت استرالیا (SITF)
* یک انتشار پنهان مشکوک از عامل بیولوژیکی میتواند یک اقدام تروریسم ضد استرالیا باشد. در این مورد، برنامه مقابله با تروریست ملی (NCTP) میتواند فعال شود. NCTP مسئولیتها، اختیارات و مکانیزمها برای پیشگیری یا در صورت رخداد آنها، مدیریت اقدامات تروریسم و عواقب آنها در استرالیا را طرحریزی میکند. انشعابات هر حمله تروریستی، تصمیمگیری در سطح بالا در دولت، ایالتها و نواحی استرالیا را ایجاب میکند.
* در مورد واکنش نیاز به در نظر گرفتن اضطراب عمومی و نیز ابعاد بینالمللی است. اندازه این وضعیت، ممکن است واکنشهای همکاری ویژه را ملزم کند. در کل واکنش، اهداف اولیه کم کردن تلفات حیات، جلوگیری از حملههای بیشتر و بازیابی است.
* گزارش به سازمان بهداشت جهانی (WHO).
کد واکنش 4: انتشار چندگانه عوامل بیولوژیکی
این وضعیت زمانی اعمال میشود که دو یا تعداد بیشتری انتشار عوامل بیولوژیکی در استرالیا تایید شده است، یا یک انتشار جداگانه تایید شده و نهادهای اطلاعاتی اعلام میکنند که انتشار دوم نیز قریبالوقوع است. تصمیم برای رفتن به کد 4 برعهده رییس یا معاون سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا یا مامور پزشکی اصلی براساس اعلان نهادهای اطلاعاتی مربوطه است. اقدامات، مطابق با کد واکنش 3 به همراه موارد زیر است:
اقدامات ادارات/ حوزههای ذیصلاح
* مدیریت فراظرفیت در سیستم مراقبت سلامت
* گزارش در مورد واکنش و الزامات در گفتوگوهای از راه دور شبکه بیماریهای مسری استرالیا (CDNA) و شبکه آزمایشگاههای سلامت عمومی (PHLN)
* CDNA نمایندهای را تعیین میکند که به کمیته اصلی حفظ سلامت استرالیا (AHPPC) در مورد وضعیت، اطلاعرسانی میکند.
اقدامات دولت استرالیا
* کمک به حوزههای ذیصلاح با هماهنگی واکنشهای پزشکی از حوزههای ذیصلاح دیگر از طریق کمیته اصلی حفظ سلامت استرالیا (AHPPC) و مدیریت اضطراری استرالیا (EMA)
* سازماندهی کمک بینالمللی در صورت نیاز
* توسعه آموزش گستردهتر عموم از طریق توزیع برگههای سئوال مورد پرسش برای عموم و آگهیهای رسانهای.
ذینفعان کلیدی
شفافسازی نقشها، مسئولیتها و خطوط ارتباطات، درون ایالتها و نواحی مربوطه، بین ایالتها و نواحی و دولت استرالیا برای اجرای یک واکنش موثر در مقابله با انتشار یا تهدید عوامل بیولوژیکی ضروری است.
اساسا مسئولان سلامت ایالت و ناحیه برای کنترل بیماری و عوامل بیولوژیکی مسئول هستند. نقش سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا، سرکشی و سرپرستی کردن واکنش سلامت ملی، شامل حفظ ذخایر پزشکی ملی و (در ارتباط با واحد امور عمومی دادستانی) هماهنگی واکنش رسانهای اخبار ملی است.
واکنش به یک تهدید بیولوژیکی ممکن است بین حوزههای ذیصلاح با توجه به رهبری ترتیبات مسئولیت و نیازمندیهای ایالت مربوطه، متفاوت باشد. نقشها و مسئولیتهای دولتهای ایالتی/ناحیهای و استرالیا در ادامه ارائه میشود. برنامههای واکنش باید مکمل برنامههای دولت استرالیا در ذیل، هماهنگ شده از اتاق حوادث ملی، جنبههای سلامت که شامل موارد زیر است، باشد:
الف- ترتیبات واکنش اضطراری سلامت ملی
ب- برنامه واکنش داخلی برای حوادث شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هستهای با عواقب ملی (Health CBRN-INC Plan)
ج- برنامه واکنش بلایای دولت استرالیا (COMDISPLAN)
د- برنامه کمک بلایا با سرپرستی دولت استرالیا (AUSASSISTPLAN)
هـ- برنامه اضطراری دامپزشکی استرالیا (AUSVETPLAN)
و- برنامه مقابله با تروریسم ملی (NCTP)
ز- راهنمای مقابله با تروریسم ملی
م- راهبردهای اطلاعات عمومی امنیت ملی.
ت- راهنمایی در مورد ترتیبات هماهنگی ملی برای واکنش به استفاده عمدی از مواد شیمیایی، بیولوژیکی و رادیولوژیکی.
سازمان کشاورزی(DAFF) ، آبزیان و جنگلداری دولت استرالیا (AUSVETPLAN)، برنامه ملی برای مقابله با اضطرارهای بیماری ناشناخته حیوانات را هماهنگ میکند. سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا هیچ مسئولیت اجرایی تحت این برنامه ندارد، اما میتواند به ایالتها و نواحی در برنامه COMDISPLAN در پشتیبانی از عملیات AUSVETPLAN کمک کند.
زمانی که حوادث بیولوژیک، احشام و سایر حیوانات را درگیر میکند، اداره کشاورزی ایالت یا ناحیه، صنایع اولیه یا دیگر مسئولان سلامت حیوانات مطابق با استراتژی بیماری ملی AUSVETPLAN برای بیماریهای مختلف، واکنش نشان میدهند. مامور دامپزشکی اصلی استرالیا (CVO) نیز از حادثه و ترتیبات ملی انجام شده برای اطمینان از مدیریت موثر بیماری در سطح ملی و بینالمللی، مطلع میشود. این مورد میتواند منجر به تشکیل جلسه کمیته مشورتی در مورد بیماریهای حیوانی اضطراری (CCEAD) شود که یک واکنش دامپزشکی ملی به این حادثه را سازماندهی میکند.
سازمان دادستانی دولت استرالیا و مرکز هماهنگی بحران برنامههای اشاره شده در بالا شامل برنامههای «و»، «ز» و «م» را هماهنگ میکند. سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا دارای وظیفه مدیریت عملیاتی، هماهنگی ملی و مدیریت رسانه در همه این برنامهها است.
نقشها و مسئولیتها
نقشها و مسئولیتهای ایالت و ناحیه
در حالی که هر ایالت و ناحیه نیاز به تعیین ساختارهای حکومتی دارد، این راهبردها مدل زیر را توصیه میکند و ایالتها و نواحی باید در مورد سطوح اختیارات تصمیم بگیرند و در مورد نقشها و مسئولیتها در یک حادثه بیولوژیکی شفافسازی کنند.
در برنامههای ایالت و ناحیه برای واکنش به یک حادثه بیولوژیکی باید به موارد زیر توجه شود:
* ارزیابی شوخی فریبآمیز و شناسایی مواد مشکوک شناخته نشده
* توسعه پروتکلها برای گزارش به سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا یا درخواست کمک از آن
* برنامهریزی مدیریت در محل حادثه، شامل تعریف وسعت آلودگی، تعیین افرادی که در معرض قرار گرفتهاند، تخلیه مردم در خطر، محدودسازی عامل، جمعآوری مدارک و نمونهها، مهر و موم کردن و یا رفع آلودگی منطقه تحت تاثیر و تایید اینکه منطقه بعد از رفع آلودگی، ایمن است.
* جمعآوری داده و انتقال داده برای تطبیق ملی
* برنامههای عملیاتی برای بیمارستانها شامل فراظرفیت
* برنامههای رفع آلودگی
* ترویج الزامات کنترل آلودگی در امکانات مراقبت سلامت و جامعه
* مدیریت آزمایشگاه و فراظرفیت
* فرآیندهایی برای درخواست واکسن و آنتیبیوتیکها از دولت استرالیا
* ترتیبات تدارکاتی برای دریافت و توزیع سریع واکسن و آنتیبیوتیکها
* ارتباط رسانهای
* توسعه پایگاههای داده شامل:
- درمان بلافاصله بعد از مواجهه یا معالجه انجام شده و عکسالعملهای مغایر برای اینها
- ارائه خدمات درمانی بیماران
- ثبت مرگ و میر/ بهبود بیماران در معرض یا دارای علائم بیماری.
+ ادارات کشاورزی ایالت و ناحیه برای واکنش به جنبههای سلامت حیوانی از یک حادثه، مسئول هستند.
نقشها و مسئولیتهای دولت استرالیا
سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا، کل سازماندهی ملی واکنش سلامت، ارتباط با جامعه بینالمللی، ارائه پشتیبانی تدارکاتی به ایالتها و نواحی، فعالسازی اتاق حادثه ملی و رهبری در سازماندهی ترتیبات مدیریت رسانه اضطراری ملی را فراهم میکند.
استرالیا امضاءکننده مقررات سلامت بینالمللی (IHR) است که ملزم به اطلاعرسانی به سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مورد انتشار عوامل شیمیایی، بیولوژیکی و رادیولوژیکی با پتاسیل ایجاد آسیب، بیماری و مرگ گسترده، است. سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا مسئول ذیصلاح برای اطلاعرسانی به سازمان جهانی سلامت در چارچوب IHR است.
در یک شرایط اضطراری موارد بیولوژیکی در مقیاس وسیع، این احتمال وجود دارد که دولت استرالیا یک کمیته بینسازمانی (IDC) یا گروه کاری برای هماهنگی کارهای نهادها و ادارات دولتی استرالیا تشکیل دهد. نهاد رهبری IDC یا گروه کاری در زمان اضطرار تعیین میشود.
سازمان رشد و سلامت دولت استرالیا از ذخایر آنتیبیوتیکها، پادزهرها و واکسنها نگهداری میکند و برای کمک به مدیریت حوادث شیمیایی یا بیولوژیکی، معالجات فراهم میشود. این سازمان در همکاری نزدیک با ماموران سلامت اصلی ایالت و ناحیه یا نمایندگان آنها، توزیع ذخایر را رهبری میکند.
نیروی دفاع استرالیا نظم مهندسی عملیات ویژه را برقرار میکند که میتواند برای ارزیابی و واکنش به حوادث شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هستهای (CBRN) توسعه یابد. شرایط یک حادثه تروریستی مشخص خواهد کرد که آیا نهادهای امنیتی آن را یک وضعیت تروریستی ملی اعلام کنند یا نه.
در صورتی که یک وضعیت تروریستی ملی اعلام شد، کل مسئولیت برای سیاست و استراتژی گسترده به دولت استرالیا با مشورت نزدیک با ایالتها یا نواحی مربوطه، منتقل میشود که میتواند شامل تعیین اهداف سیاسی کلی، اولویتگذاری بین اهداف سیاسی در جایی که منابع ناکافی است، مکانیابی منابع از قبل، ارتباط بینالمللی و تعریف پیغامهای ارتباطات عمومی باشد. نقش دولت استرالیا، مدیریت عملیاتی و گسترش سرویسهای اضطراری را شامل نمیشود. مامورهای عالیرتبه پلیس، شامل مامور عالیرتبه پلیس فدرال استرالیا (AFP)، فرماندهی و منابع ملی واکنش پلیس را تعیین خواهد کرد.
مدیریت و واکنش ویژه در حوادث بیولوژیکی در سطح دولت استرالیا شامل موارد زیر است:
* مشاوره برای اصلاح این راهبردها با نمایندگان ایالتی و ناحیهای
* کمک به ایالتها و نواحی در هماهنگی واکنش، حفظ میزان ذخایر دارویی و تحویل به هر ایالت و ناحیه با توجه به معیار طرحریزی شده در سطح هر کد
* کمک به ایالتها و نواحی در تامین مواد آموزشی
* ارتباطات از وضعیت ملی یک حادثه به رسانه و مردم عادی و جامعه بینالمللی از طریق سازمان سلامت جهانی
* توسعه پایگاههای داده شامل:
- میزان ذخایر و گسترش واکسن و آنتیبیوتیکها
- عکسالعملهای مغایر به واکسن
- موارد در معرض و درمان بلافاصله بعد از مواجهه.